شنبه 15 اردیبهشت 1403

کاش کمیته المپیک و فدراسیون حمایت کنند؛/ فرانک پرتوآذر با طلای اسپانیا نزدیک المپیک است

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
کاش کمیته المپیک و فدراسیون حمایت کنند؛/ فرانک پرتوآذر با طلای اسپانیا نزدیک المپیک است

فرانک پرتوآذر، دختر تاریخ ساز کوهستان سوار ایران، در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو قهرمان مسابقه کلاس دو جهانی اسپانیا شد.

به گزارش "ورزش سه"، فرانک پرتوآذر که تنها مدال تاریخی بازیهای آسیایی دوچرخه سواری ایران را به گردن آویخته است، بعد از مدال برنز چندی قبل خود در رقابتهای آفریقای جنوبی حال موفق به کسب مقام قهرمانی و مدال طلای مسابقه کلاس دو جهانی ماده کراس کانتری المپیک در شهر ایسپایستر منطقه باسک اسپانیا در نزدیکی بیلبائو شد.

ماده "کراس کانتری المپیک" نام رسمی یکی از ماده های ورزشی دوچرخه سواری کوهستان است که در بازیهای المپیک وجود دارد و به همین دلیل این ماده در رقابتهای دوچرخه سرای چنین اسمی دارد.

سکوی اول و مدال طلای این مسابقه در اتحادیه دوچرخه سواری جهان uci دارای 30 امتیاز در رنکینگ جهانی بود که به فرانک پرتو آذر کوهستان سوار عنوان دار کشورمان تعلق گرفت.

فرانک پرتو آذر که دو مدال انفرادی و دو مدال تیمی قهرمانی دوچرخه سواری کوهستان آسیا را در کنار تنها مدال دوچرخه سواری تاریخ زنان ایران در بازیهای آسیایی به گردن آویخته تا قبل از کسب این امتیاز در جایگاه و رنکینگ 149 جهان و هفتم آسیا قرار داشت که احتمالا با بررسی امتیازات جدید هفتگی دیگر ورزشکاران جهان می تواند تا رده 133 صعود کند.

در حال حاضر بین رکاب زنان کوهستان آسیایی سه دوچرخه سوار قزاقستانی، یک دوچرخه سوار چین تایپه و دو ژاپنی در رنکینگ اتحادیه جهانی دوچرخه سواری از فرانک پرتو آذر بالاتر قرار دارند که جایگاه مطلوبی تا قبل از رقابتهای قهرمانی کوهستان آسیا در دهه دوم اردیبهشت به میزبانی مالزی محسوب می‌شود.

فرانک پرتو آذر که به عنوان لژیونر برای سومین سال سه متوالی عضو باشگاه حرفه‌ای "پامپ فور پیس" سوئیس است هفته آینده در این کشور مسابقه مهم دیگری در سطح دو جهانی خواهد داشت تا با آمادگی کامل در قهرمانی آسیا به فکر بهتر کردن رنگ مدالهای برنزی خود در قاره کهن باشد تا دوباره تاریخ ساز شود.

این دوچرخه سوار ایرانی امیدوار است با توجه به درخشش در رقابتهای بین المللی مختلف، اتحادیه جهانی را مجاب کند که برای حضور در المپیک 2024 پاریس یکی از معدود "وایلد کارت‌های" موجود به عنوان سهمیه ماده کراس کانتری به کشور ایران اهدا شود.

اهدای وایلد کارت المپیک یا همان مجوزهای رسمی که به دعوتنامه مشهور است، رسم رایج و راهکاری برای توسعه ورزش در کشورهایی به حساب می‌آید که قهرمانان بزرگی دارند و این نفرات در سطح بین المللی درخشیده‌اند اما نتوانسته‌اند سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را به هر دلیلی کسب کنند.

کمیته ملی المپیک ایران و فدراسیون دوچرخه سواری باید با ادامه نامه نگاری با اتحادیه جهانی این رشته ورزشی در پی درخشش فرانک پرتوآذر در رقابت‌های این چنینی و تلاشهای مضاعف فردی او در افتخارآفرینی های مختلف با حضور در مسابقه‌های متعدد شرایطی را فراهم آورد تا در ماده کراس کانتری و رشته کوهستان، وایلد کارت المپیک به دوچرخه سواری کشورمان اهدا شود.

اتفاقی که دور از دسترس نیست و با تلاش‌های این دوچرخه سوار در سطح بین المللی به شرط حمایت مدیریت ورزش کشور احتمال بالای برای تحقق آن وجود دارد.

ورزش ایران تاکنون 29 سهمیه انفرادی در رشته‌های کشتی آزاد، تکواندو، کشتی فرنگی، تیراندازی، شمشیربازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک هنری در ماده پرش خرک و یک سهمیه هم بر اساس رنکینگ در دوچرخه‌سواری جاده در کنار دو سهمیه تیمی شمشیربازی اسلحه سابر مردان و قایق دو نفره روئینگ دختران المپیک 2024 پاریس را به خود اختصاص داده است

از بین سهمیه های به دست آمده ورزش ایران در 9 رشته ورزشی، شش سهمیه انفرادی توسط دختران ورزشکار کشورمان و 23 سهمیه انفرادی نیز توسط مردان در کنار دو سهمیه تیمی مردان شمشیربازی و زنان قایقرانی تا اینجای کار موجودیت کاروان ورزش ایران در سی و سومین دوره بازیهای المپیک تابستانی در 2024 پاریس را تشکیل می دهد.

پوریا تابان

کاش کمیته المپیک و فدراسیون حمایت کنند؛/ فرانک پرتوآذر با طلای اسپانیا نزدیک المپیک است 2