شنبه 7 مهر 1403

کاهش رفتارهای هیجانی معامله‌گران در بورس تهران!/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 مهر 1403+ نمودار

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
کاهش رفتارهای هیجانی معامله‌گران در بورس تهران!/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 مهر 1403+ نمودار

اقتصادنیوز: بورس تهران در روز انتهایی معاملات اولین هفته مهر ماه با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کانال 6 همتی قرار داشت و شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن و رشد تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی معاملات روز چهارشنبه را نیز با محدودیت سه درصدی دامنه نوسان قیمتی آغاز کردند. بازار سهام که در روز سه‌شنبه هفته قبل شاهد سبز پوشی 89 درصد از نمادها بود؛ در روز انتهایی هفته با حاکمیت 53 درصدی رنگ سبز مواجه بود. روز چهارشنبه برآیند جریان پول حقیقی در بین موقعیت‌های سهامی منفی 121 میلیارد تومان بود و در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به مثبت 868 میلیارد تومان رسید.

در بین صنایع بورسی نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 54.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فلزات اساسی با 34.6 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 31.8 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با 13.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با 40.5 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 23.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز چهارشنبه شاهد نوسان صعودی قیمت سهم‌ها بود اما در نیمه دوم معاملات سهامی شاهد تضعیف در جبهه تقاضا بودیم. ارزش معاملات خرد 12 درصد افزایش داشت و شاهد خروج سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی و ورود سرمایه حقیقی به موقعیت‌های درآمدثابت بودیم. روز چهارشنبه سهم رنگ سبز از نقشه معاملات بازار سهام به نسبت روز سه‌شنبه کاهش داشت ولی همچنان 53 درصد بود.

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 13 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 113 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 662 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش در سطح 177 میلیارد تومان قرار گرفت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 40.6 میلیون تومان روز سه‌شنبه تا 33.4 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افت داشت و از 31.3 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 27.8 میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بورس تهران در هفته گذشته شاهد رشد شاخص کل تا نیمه کانال 2 میلیون و 200 هزار واحدی بودیم و شاخص هم‌وزن سطح 700 هزار واحدی را نیز فتح کرد. بورس تهران در این روز‌ها با چندین چالش مهم روبرو است. تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه اصلی‌ترین چالش چند ماهه اخیر بورس تهران به شمار می‌رود که در حال حاضر با محدودیت 3 درصدی دامنه نوسان قیمتی مدیریت می‌شود که سد محکمی در برابر رشد ارزش معاملات ایجاد کرده. از سوی دیگر ضعف شرایط بنیادی شرکت‌های کشور موجب شده تا تحلیل‌گران چشم به راه صورت‌های مالی شش ماهه باشند. رشد بازار در هفته گذشته نیز مدیون سفر رئیس دولت چهاردهم به نیویورک بود و در کوتاه مدت، تنها معاملاتی هیجانی به همراه آورده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و احتمالا با تداوم ورود پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه خواهیم بود. صفوف خرید سهام احتمالاً اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 30 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 25 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
کاهش رفتارهای هیجانی معامله‌گران در بورس تهران!/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 مهر 1403+ نمودار 2
کاهش رفتارهای هیجانی معامله‌گران در بورس تهران!/ پیش بینی بازار سهام امروز 7 مهر 1403+ نمودار 3