دوشنبه 16 مهر 1403

کاهش 24 درصدی تخلف اصناف در «عدم صدور فاکتور»

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کاهش 24 درصدی تخلف اصناف در «عدم صدور فاکتور»

تهران - ایرنا - معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: در نیمه نخست سال جاری، عدم درج قیمت پنج درصد و عدم صدور فاکتور رسمی 24 درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اتاق اصناف ایران، «بهنام نیک‌منش» با اعلام آمار بازرسی‌ها تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال، حدود یک میلیون و 746 هزار و 165 بازرسی از صنوف سراسر کشور انجام شد که 17 درصد نسبت به شش ماه نخست سال 1399 افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان جرائم تعیین شده برای صنوف متخلف نیز با توجه به دفعات و تکرار تخلفات امکان افزایش 2 تا 5 برابری دارد، اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان شهریور، 86 هزار و 147 فقره شکایت مردمی دریافت شده که از این تعداد 82 هزار و 723 فقره قابل پیگیری بوده است و 19 درصد از آن منجر به رضایت شاکی شد، 31 درصد تخلف و 34 درصد غیر تخلف تشخیص داده شده‌اند و 16 درصد باقی مانده از این شکایات در دست بررسی است.

نیک منش خاطرنشان کرد: آمارها نشان دهنده منضبط شدن صنوف در تعامل با مردم و رعایت اصل مشتری مداری بوده و البته تشدید بازرسی های به عمل آمده توسط اتاق های اصناف نیز موثر بوده است.

وی با بیان اینکه گزارش مرکز آمار مبنی بر افزایش 62 درصدی هزینه اقلام خوراکی و آشامیدنی در پایان تابستان سال جاری مؤید گرانی کالا از مرحله تامین است، گفت: با توجه به شرایط بازار و سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در مقاطع مختلف زمانی، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج، حبوبات، نان، روغن خوراکی، خرما و سیمان از جمله کالاهای اولویت دار بازرسی بوده‌اند.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اتاق های اصناف سراسر کشور برخلاف منابع محدود در اختیار توانستند میزان بازرسی‌ها را افزایش دهند. همچنین در این مسیر از نیروهای بسیج و بازرسان افتخاری نیز در کشف تخلفات بهره‌مند شده‌ایم.

به گزارش ایرنا، پیش از این سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که در سه ماهه نخست امسال با انجام 933 هزار و 377 مورد بازرسی، 50 میلیارد و 578 میلیون تومان ارزش کل پرونده‌های تشکیل شده، بوده است.

*س_برچسب‌ها_س*