شنبه 1 اردیبهشت 1403

کتاب «سه چکامه ولائی از ابوتمام طائی» منتشر شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کتاب «سه چکامه ولائی از ابوتمام طائی» منتشر شد

«سه چکامه ولائی از ابوتمام طائی» نوشته حبیب راثی تهرانی و عذرا یزدی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

«سه چکامه ولائی از ابوتمام طائی» نوشته حبیب راثی تهرانی و عذرا یزدی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سه چکامه ولائی از ابو تمام طائی» تالیف حبیب راثی تهرانی و عذرا یزدی در 425 صفحه و بهای 70 هزار تومان توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان و دوست‌داران ادبیات و شعر شیعی قرار گرفته است. مقدمه‌های این کتاب به قلم استاد علامه سید محمدرضا حسینی جلالی و استاد شیخ قیس بهجت العطار است.

در این‌کتاب سه قصیده نایاب از ابوتمام حبیب بن اوس طائی مورد تصحیح و شرح قرار داده شده است. ابوتمام حبیب بن اوس طائی (متوفای 231 هجری قمری)، شاعر شیعه عصر عباسی، از بزرگترین شعرای عرب است که آوازه‌اش در طول قرون و اعصار به همه جا رسیده است. دیوان ابی تمام در کنار کتاب الحماسه وی از نفیس‌ترین تراث ادبی جهان اسلام به شمار می‌رود که تاکنون شروح مختلفی بر آن نوشته شده است.

ارزش ادبی و اعتقادی قصاید سه گانه این شاعر در خصوص اهل بیت (ع) بر کسی پوشیده نیست، چنان که دو قصیده «رائیه غدیریه» و «میمیه امامیه» وی مورد توجه نویسندگان کتاب‌های الغدیر، اعیان الشیعه و کتب رجالی شیعه قرار گرفته است.

آنچه در این کتاب ارائه شده است شرح و ترجمه سه قصیده رائیه غدیریه (در 74 بیت)، میمیه امامیه (در 62 بیت) و قصیده‌ای در مدح بنی هاشم و ذم بنی امیه (در 13 بیت) است که براساس 11 نسخه خطی کهن تحقیق و تصحیح شده و به همراه گزیده‌ای از تصاویر نسخ خطی، دو چکید عربی و انگلیسی اثر، نمایه‌های مختلف و جدول نسخه بدل‌های مربوط برای استناد و استفاده بیشتر تقدیم خوانندگان و محققان شده است.

در شرح قصاید یاد شده تلاش محققان بر آن بوده تا در کنار تبیین نکات ادبی، لغوی، آرایه‌های بلاغی، صنایع لفظی و ارتباط و معنای ابیات هر یک از قصاید، به جنبه‌های روایی، تاریخی و عقیدتی آن نیز پرداخته و بنا بر اقتضای هر بیت توضیحاتی سودمند ذیل آن ارائه شود.

زندگینامه ابوتمام، مذهب شیعه امامیه ابوتمام، تحریف دیوان، زبان و شعر ابوتمام، متن قصیده‌های سه گانه فوق، روش تصحیح و... برخی از مباحثی است که در این کتاب شرح داده شده است.