چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

کتاب «مرغ غریب عشق» نقد و بررسی می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کتاب «مرغ غریب عشق» نقد و بررسی می‌شود

رمان «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری درباره زندگی شهید آیت‌الله شاه‌آبادی روز دوشنبه 31 شهریور در خبرگزاری مهر نقد و بررسی می‌شود.

رمان «مرغ عشق غریب» نوشته نصرالله قادری درباره زندگی شهید آیت‌الله شاه‌آبادی روز دوشنبه 31 شهریور در خبرگزاری مهر نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رمان «مرغ عشق غریب» نوشته نصرالله قادری درباره زندگی شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی همزمان با شروع هفته دفاع مقدس، روز دوشنبه 31 شهریور در خبرگزاری مهر نقد و بررسی می‌شود.

این‌کتاب که چندی پیش توسط انتشارات سروش منتشر شد، به‌گفته مولفش، نوع خاصی از رمان را ارائه می‌کند. در این رمان عکس، دست‌خط، تصاویر، اسناد و... به چشم می‌خورد. این نوع از رمان شکل جدید است که در دهه اخیر در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. و این سبک برای بیان زندگی اندیشمندان، بهترین قالب محسوب می‌شود.

شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی از فعالان و مبارزان سیاسی پیش از انقلاب بود که برخی دروس حوزوی را در محضر امام خمینی (ره) فرا گرفت و بارها در زمات طاغوت زندانی شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی از مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت؛ اما در عین حضور فعالانه و پرشور در خانه ملت، همواره از هر فرصتی برای حضور در جبهه‌ها و روحیه دادن به رزمندگان استفاده می‌کرد. شاه‌آبادی سرانجام در ششم اردیبهشت سال 1362 در جزیره مجنون به شهادت رسید.

قادری برای نوشتن این‌رمان، از منابعی، چون کتاب‌های درسی شهید، سخنرانی‌ها، کتاب‌های چاپ شده در خصوص شهید و همچنین 2 هزار صفحه مصاحبه با دوستان، آشنایان و نزدیکان شهید استفاده کرده است. در این کتاب تمام روایت‌ها از زبان خود شهید در یک بیداری که به خواب رفته و از جزیره مجنون و در لحظه شهادت شروع و تا تولد بیان می‌شود. در واقع تمام لحظات زندگی، عشقی که شهید به «یوما»، مادر خود دارد، ازدواج، درس و... را در بر می‌گیرد. همه موارد بر اساس و بنیان تصویر پیش رفته و قابلیت ساخت فیلم را نیز دارد.

نشست نقد و بررسی کتاب «مرغ عشق غریب» با حضور احمدی شاکری به‌عنوان منتقد، نویسنده اثر و فرزانه فخریان معاون فرهنگی انتشارات سروش همراه است.

این‌برنامه روز دوشنبه 31 شهریور از ساعت 14 تا 16 در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.