پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کدام استانها بیشترین نماینده کارگر را دارد؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کدام استانها بیشترین نماینده کارگر را دارد؟

بر اساس نتایج یک پژوهش تعداد سازمان‌های کارگری در سال گذشته بیش از پنج درصد رشد داشته و بیشترین سهم به نمایندگان کارگری اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا سازمانهای کارگری، تشکیلاتی هستند که با عضویت کارگران مشمول قانون کار به منظور حفظ و توسعه منافع صنفی آنها تاسیس شده و در چارچوب مقررات ملی فعالیت می کنند و انجمن های صنفی کارگری، شوراهای اسلامی کار و نمایندگان کارگر از جمله مصادیق آن به شمار می روند.

از نگاه کارشناسان، توسعه و تأسیس تشکل‌های کارگری موجب افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی می شود.

به زعم آنها با توجه به آنکه تشکل ها از نزدیک با مسائل حرفه‌ای و اقتصادی کارگران روبه رو هستند به واسطه مشارکت و تخصص خود بهتر می توانند در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها مفید واقع شوند.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در خصوص تعداد سازمانهای کارگری در سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد سازمانهای کارگری دارای مجوز، 9582 مورد بوده است که نسبت به سال قبل 5.5 درصد افزایش داشته است؛ همچنین تعداد سازمانهای کارفرمایی دارای مجوز 2718 مورد بوده که از این تعداد 2577 مورد انجمن صنفی کارفرمایی و 141 مورد کانون انجمن صنفی کارفرمایی بوده و از رشد 3.9 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بودند. مجموع تعداد سازمان‌های کارگری و کانون کارگران بازنشسته دارای مجوز فعالیت در سال 1398 بیش از 9080 مورد بوده که طی سال 1399 به 9582 مورد افزایش یافته است؛ از این تعداد 6204 مورد نماینده کارگران، 1912 مورد شوراهای اسلامی کار و 1333 مورد انجمن صنفی کارگری هستند. تعداد کانونهای کارگران بازنشسته استانی و شهرستانی هم در مقایسه با سال 1398 از روند افزایشی برخوردار بوده است.

ارزیابی تمرکز استانی سازمانهای کارگری و کارفرمایی نشان می دهد که بیشترین تعداد سازمانهای کارگری مربوط به استانهای تهران، خراسان رضوی و فارس بوده به نحوی که خراسان رضوی و تهران بیشترین تعداد نماینده کارگران، فارس بیشترین تعداد انجمن صنفی کارگری و تهران، بیشترین تعداد شوراهای اسلامی کار را به خود اختصاص داده اند، در عین حال بالاترین تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمایی به دو استان خراسان رضوی و تهران تعلق دارد. بر اساس این گزارش تعداد نمایندگان کارگری بیش از انجمنهای صنفی و شوراهای اسلامی کار است که می تواند بیانگر این مسأله باشد که کارفرمایان به انتخاب نماینده کارگران در کارگاه تمایل بیشتری دارند. به گزارش ایسنا، در حال حاضر تشکل‌های کارگری در تحقق مطالبات کارگران اعم از حفظ امنیت شغلی، بهبود وضعیت معیشت، حقوق و دستمزد، بیمه و قراردادهای کار نقش بسزایی دارند. انتهای پیام

کدام استانها بیشترین نماینده کارگر را دارد؟ 2
کدام استانها بیشترین نماینده کارگر را دارد؟ 3