جمعه 10 فروردین 1403

کرونا افتتاح موزه فرش خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا افتتاح موزه فرش خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

بجنورد - ایرنا - معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: تداوم شیوع کرونا افتتاح موزه فرش استان را، که قرار بود در شیروان افتتاح شود، به تاخیر انداخته است.

علی مستوفیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گشایش این موزه برای اواخر سال گذشته و با حضور وزیر و جمعی از مسوولان کشوری برنامه ریزی شده بود که به دلیل همه گیری کرونا به ابتدای امسال موکول شد، ولی به علت تداوم وضعیت بحرانی باز هم این افتتاح عملی نشد.

وی با بیان اینکه قرار است نخستین موزه فرش استان در هفته دولت امسال افتتاح شود، گفت: در برنامه است تا این طرح در صورت امکان با حضور وزیر میراث فرهنگی و شماری از مسوولان حوزه فرش به بهره برداری برسد.

مستوفیان زیربنای ساختمان موزه فرش استان را 300 متر مربع عنوان کرد و افزود: در این موزه فرش های قدیمی انتقال یافته از موزه تهران، برخی از فرش های نفیس و دستباف استان و نیز تولیدات گلیم و پشتی ترکمن خراسان شمالی در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت. معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: برای تجهیز، ساخت ویترین، فضاسازی داخلی، نصب دزدگیر و دیگر بخش های موزه سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مستوفیان افزود: در این موزه از چهار نفر از نیروهای فنی و کارشناس فرش استان برای مدیریت و راهنمایی مراجعان استفاده خواهد شد. وی هدف از ایجاد موزه فرش را معرفی آثار هنرمندان استان، نمایش فرش، بیان تاریخچه و قدمت فرش، نگهداری و حفاظت از فرش های تاریخی برشمرد.

20 هزار بافنده فرش در خراسان شمالی فعالیت می کنند و منحصر به فردترین فرش جهان، قالی دوروی تمام ابریشمی ترکمن در این استان و در روستای دویدوخ شهرستان راز و جرگلان بافته می شود. شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*