یک‌شنبه 15 مهر 1403

کرونا بیش از 11 میلیون آرژانتینی را دچار فقر و سوء تغذیه کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا بیش از 11 میلیون آرژانتینی را دچار فقر و سوء تغذیه کرد

تهران - ایرنا - دولت آرژانتین اعلام کرد به دنبال پیامدهای اجتناب ناپذیر شیوع شدید کرونا در این کشور آمریکای لاتین، حدود 11 میلیون و 200 هزار نفر در بحران فقر و عدم امنیت غذایی قرار گرفته اند.

به گزارش سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، بر اساس اعلام دولت آرژانتین شمار افرادی که در این کشور با معضل فقر و عدم امنیت غذایی مواجه بوده و نیازمند حمایت دولتی هستند از هشت میلیون نفر تا پیش از شیوع بیماری همه گیر به حدود 11 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. به این ترتیب 62.9 درصد جمعیت کودکان و نوجوانان آرژانتینی در فقر مالی و دو میلیون و 400 هزار نفر در فقر شدید به سر می‌برند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در این کشور آسیب پذیر آمریکای لاتین، تخصیص بودجه 85.000 میلیون پزویی (واحد پول آرژانتین - حدود 926 میلیون یورو) به سیاست های غذایی همچون اعطای کوپن غذایی به خانواده های فرودست از نخستین تدابیر و سرمایه گذاری‌های «برنامه آرژانتین علیه گرسنگی» از سوی دولت این کشور بود.

بانک غذایی بوئنوس آیرس اعلام کرد میزان درخواست کمک های غذایی در دوران شیوع بیماری همه گیر شاهد افزایش 66 درصدی بوده است؛ به طوریکه شمار افراد نیازمند از 168 هزار نفر در دوران پیش از گسترش بیماری به 570 هزار نفر رسیده است. همچنین حجم توزیع مواد غذایی از 625 تن در ماه مارس، در ماه های اخیر به یکهزار تن افزایش یافته است.

از هفته‌های نخست پیدایش ویروس کرونا در جهان، سازمان ملل متحد و بسیاری موسسه‌های مردم نهاد از پیامدهای اجتماعی ویرانگر گسترش بیماری همه‌گیر بر جمعیت 630 میلیون نفری ساکن در آمریکای لاتین هشدار دادند؛ فاجعه انسانی که با کمبود مواد غذایی کشورهای حوزه آمریکای مرکزی، هائیتی، ونزوئلا، جزایر حوزه کارائیب، پرو، اکوادور، بولیوی و حتی مناطق فقیرنشین سائوپائولوی برزیل و بوئنوس آیرس آرژانتین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آرژانتین در روز سوم مارس (13 اسفند) در این کشور شناسایی شد و به تدریج به آمار آنها افزوده گردید. براساس آخرین اطلاعات تا کنون بیش از یک میلیون و 318 هزار نفر در این کشور آمریکای لاتین به بیماری کووید -19 مبتلا شده و همچنین افزون بر 35 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. آرژانتین بعد از انگلیس در جایگاه هشتمین کشور درگیر در فهرست جهانی قرار دارد.

در حالی که همه گیری کرونا قدرتمندترین اقتصادهای جهان را نیز به چالش کشیده است، «برنامه جهانی غذا» سازمان ملل متحد (WFP) پیشتر با هدف تاکید بر زیان‌های گسترده ناشی از تعطیلی سراسری فعالیت‌های اقتصادی و تدابیر قرنطینه در آمریکای لاتین که حدود نیمی از جامعه آمریکای لاتین به اقتصادهای ضعیف و متزلزل وابسته اند، از وقوع بحران «همه‌گیر گرسنگی» هشدار داد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*