دوشنبه 16 مهر 1403

کرونا فرصتی برای اتحاد و همدلی بیشتر

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا فرصتی برای اتحاد و همدلی بیشتر

زاهدان - ایرنا - ملت مسلمان ایران در طول 40 سال گذشته بارها تهدیدهای مختلف را به فرصت تبدیل کرده و از همین رو بطور قطع این بار نیز تهدید کرونا را به فرصتی بی‌نظیر برای همدلی و مواسات تبدیل می کند.

بیش از سه ماه از پدیدار شدن ویروس منحوس کرونا در ایران اسلامی می گذرد و در این مدت شمار زیادی از هموطنان به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه تعدادی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

البته این بلا فقط مختص به ایران نبوده و طی این مدت هزاران نفر در کشورهای مختلف جان باخته اند و جامعه جهانی پزشکان همچنان در صف اول مبارزه با این ویروس خطرناک به دنبال یافتن راهی برای درمان این بیماری هستند.

در این میان و با توجه به شرایط پیش آمده بزرگترین قدرت های اقتصادی دنیا نیز در تامین اقلام بهداشتی و معیشتی مردم خود دچار مشکل شده‌اند اما در ایران اسلامی پس از این واقعه نیز سیلی از عطوفت و مهربانی را شاهد بودیم.

ویروس کرونا در کنار همه خسارت هایی که به بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه وارد کرد، باعث به راه افتادن دریایی از همدلی و مهربانی برای رفع کمبودها و کمک به محرومان جامعه شد.

از همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع ویروس کرونا، پویش های مردمی در کشور نه تنها برای رفع اقلام و نیازهای بهداشتی بلکه برای تامین اقلام معیشتی قشرهای آسیب دیده به راه افتاد.

البته قطعا در این میان نباید از بیانات و نصایح حکیمانه رهبر معظم انقلاب در زمینه اتحاد و انسجام بخشی قوا و دستگاه‌های مختلف کشور و اتحاد مردم برای مبارزه با این بیماری، غافل شویم.

از همین رو پس از بیانات ایشان همدلی و همراهی مردم و مسوولان برای مواجهه و مقابله هدفمند با کرونا از تولید ماسک و تجهیزات پزشکی و درمانی گرفته تا راه اندازی پویش‌های مردمی برای آموزش و پیشگیری از کرونا تا آنجا ادامه یافت که جایگاه کنونی کشور درمقابله با این بیماری منحوس را در بین سایر کشورهای دنیا برتری فزاینده‌ای بخشید و ایران توانسته موفق‌تر از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در مقابل این بیماری ظاهرشود.

اما با وجود تلاش‌های انجام شده آمار مبتلایان به کرونا در کشور بویژه در استان سیستان و بلوچستان همچنان رو به افزایش است و متاسفانه هر روز شماری از بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

از همین رو ایرج حریرچی در سفر هفته گذشته خود به چابهار اظهار داشت: در حالی که روند موارد ابتلاء به کرونا در سایر نقاط کشور رو به کاهش است در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان شاهد افزایش آمار روزانه ابتلاء هستیم و به نظر می‌رسد این مناطق بعد از رسیدن سایر نقاط کشور به اوج همه‌گیری هم اینک در حال ورود به این مرحله هستند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: روند افزایش موارد مثبت کرونا در استان سیستان و بلوچستان از نیمه دوم اردیبهشت به بعد شروع شد ولی در چند هفته اخیر میزان ابتلاء به شکل نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

وی گفت: محدودیت‌هایی که در روزهای نخست به خوبی در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شد سبب کاهش آمار شده بود و به نظر می‌رسد که از اردیبهشت به بعد تاب آوری عمومی برای تحمل محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی توسط مردم این استان کمتر شده و به نوعی شاهد عادی سازی بودیم.

این سخنان معاون کل وزارت بهداشت در حالی مطرح شد که متاسفانه این روزها برخی از افراد و رسانه‌های مغرض و معاند در استان سیستان و بلوچستان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی با طرح برخی مطالب تفرقه‌آمیز به دنبال ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند.

این افراد و رسانه‌ها با پخش کردن عکس‌ها و کلیپ هایی از مراسم تشییع جنازه‌های شیعه و سنی و یا برگزاری نمازهای دو طرف بدون رعایت فاصله اجتماعی سعی دارند تا بین برادران و خواهران شیعه و سنی تفرقه بیندازند و طرف مقابل را مقصر افزایش آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان معرفی کنند.

این در حالی است که این ویروس منحوس نه تنها در انتخاب قربانیان خود به مذهب افراد توجه نمی کند بلکه برای آن ملیت، قوم و نژاد هم مهم نیست.

از همین رو به نظر می رسد اگر کسی نگران وضعیت موجود شیوع بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان است باید به جای متهم کردن دیگران به دنبال راهکار و توجیه افراد با مطالب علمی و متقن باشد.

البته قطعا همانطورکه ملت بزرگ ایران اسلامی پیش از این نیز تهدیدهای مختلفی از جمله جنگ تحمیلی را به یک فرصت تبدیل کرده و هنر سازماندهی در بحران ها را آموخته است این بار نیز با همدلی و اتحاد تهدید کرونا را به فرصت تبدیل می کند.

به عنوان مثال بروز سنت‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) که مورد وثوق همه مسلمانان است همچون سنت همدلی و مواسات در این بحران کرونا خیلی مشهود و نمایان شد و الگوهای خیلی خوبی به دست آمد که برای آیندگان قابل استفاده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*