پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کرونا مانع برگزاری مراسم یادبود مختومقلی فراغی نشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا مانع برگزاری مراسم یادبود مختومقلی فراغی نشد

گنبدکاووس - ایرنا - مراسم گرامی‌داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن باوجود اعلام قبلی فرماندار مراوه‌تپه مبنی بر لغوشدن به دلیل شیوع کرونا، امروز سه‌شنبه باحضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و برخی مدیران منطقه برگزار شد.

فرماندار مراوه‌تپه هفته گذشته به ایرنا گفته بوده که این مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

امانگلدی ضمیر، شیوع ویروس کرونا و تقارن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با ایام ولادت مختومقلی فراغی را 2 علت اصلی لغو مراسم گرامی‌داشت این شاعر شهیر و عارف نامی ترکمن اعلام کرده بود.

با این حال امروز سه شنبه 6 خرداد، مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداران مراوه تپه، گمیشان و بندرترکمن، شهرداران گنبدکاووس و مراوه‌تپه و برخی شاعران، ادیبان و هنرمندان ترکمن منطقه برسر مزار مختومقلی فراغی در روستای آق توقای برگزار شد و شرکت کنندگان به مقام عرفانی، ادبی و دینی این شاعر شهر ترکمن ادای احترام کردند.

همچنین در این مراسم علاوه بر سخنرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و فرماندار مراوه‌تپه در وصف زندگی و شخصیت عرفانی و ادبی مختومقلی فراغی و شعرخوانی تعدادی از شاعران ترکمن، چند هنرمند هم به نوازندگی و خوانندن اشعار این شاعر ترکمن پرداختند.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و 733 میلادی برابر با سال هزار و 112 شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از 57 سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه "سونگی داغی" بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

حدود چهار دهه است که مراسم بزرگداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و نیز در برخی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شد.

در سال های اخیر و در قالب همایش‌های علمی، مراسم گرامی داشت مختوقلی فراغی در برخی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران نیز برگزار شده بود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 137 هزار و 724 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 34 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 451 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س*
کرونا مانع برگزاری مراسم یادبود مختومقلی فراغی نشد 2