یک‌شنبه 15 مهر 1403

کرونا گردشگری گلستان را زمین‌گیر کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا گردشگری گلستان را زمین‌گیر کرد

گرگان - ایرنا - معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: ادامه منع فعالیت واحدهای گردشگری در طرح محدودیت کرونا موجب بیشتر شدن معوقات بانکی و اخراج نیروهای کار این واحدها و زمین گیر شدن صنعت توریسم استان شده است.

یاسر قندهاری امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون و در طرح محدودیت تردد ناشی از کرونا مراکز اقامتی و گردشگری گلستان تعطیل است و ادامه این وضعیت برای فعالان اقتصادی استان نگرانی جدی ایجاد کرده است.

به گفته وی شیوع ویروس کرونا اگر چه تاکنون واحدهای گردشگری گلستان را تعطیل صد در صدی نکرد اما کاهش درآمد 434 نیروی کار شاغل این بخش از کار بیکار و اخراج کرد.

وی ادامه داد: محدودیت سفر و منع ورود خودروهای غیربومی به گلستان و جلوگیری از فعالیت تور و گروه‌های گردشگری، ضریب اشغال واحدهای اقامتی گردشگری استان را بین 5 تا 10 درصد کاهش داده است.

به گفته وی ضریب اشتغال هتل های گلستان پیش از شیوع کرونا بین 40 تا 50 درصد و مراکز بومگردی حدود 80 درصد بود.

گلستان 27 هتل، 10 هتل آپارتمان، سه متل، 12 مهمانپذیر، هفت پانسیون، 115 اقامتگاه بوم‌گردی، 44 واحد پذیرایی بین راهی، 22 سفره‌خانه سنتی و 222 خانه مسافر دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گلستان با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای جلوگیری از خسارت بیشتر کرونا به واحدهای گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان گفت: در حال حاضر و با مصوبه ستاد استانی کرونا همه مراکز تفریحی و گردشگری شهرهای قرمز مانند جنگل النگدره و ناهارخواران گرگان تعطیل هستند و در شهرهای نارنجی و زرد هم فقط ساکنان همان مناطق امکان رفتن به مراکز تفریحی را دارند.

وی از ستاد استانی مقابله با کرونا خواست به واحدهای اقامتی و پذیرایی گلستان با ظرفیت محدود اجازه فعالیت دهند.

شهرستان‌های گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن و کلاله در وضعیت قرمز، کردکوی، بندرگز، گمیشان، علی‌آبادکتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و رامیان در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گلستان به فعالیت تورهای غیرمجاز در ایام محدودیت کرونایی اشاره کرد و گفت: در چند هفته گذشته سه تور غیرمجاز در مناطق گردشگری استان شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد.

وی با تاکید بر اجرای طرح محدودیت کرونا از اول آذر گفت: در مدت زمان اجرای این طرح هیچ تور و گروهی اجازه برگزاری و فعالیت گردشگری در گلستان نخواهد داشت.

وی با یادآوری افزایش خسارت به بخش گردشگری گلستان در مرحله سوم شیوع کرونا گفت که بخش‌های گوناگون این صنعت در استان تاکنون سه هزار و 700 میلیارد ریال خسارت دیدند.

قندهاری ادامه داد: برای جبران خسارت کرونا به بخش گردشگری گلستان در مرحله اول تسهیلات کرونا برپایه اشتغال محور به 65 طرح 21 هزار و 150 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات مرحله دوم صنعت گردشگری برپایه بنگاه محور آغاز شده و واحدهای گردشگری در حال ثبت نام در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) هستند و این نام نویسی تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

قندهاری همچنین گفت که در 6 ماه نخست امسال مجوز فعالیت یک هتل، 11 اقامتگاه بوم‌گردی، 14 مسافرخانه، چهار سفره‌خانه سنتی، پنج دفتر خدمات مسافرتی و یک مزرعه گردشگری در استان گلستان صادر شد.

به گفته وی اثر منفی حادثه قهری سیل پارسال گلستان و تشدید شدن آن با شیوع کرونا باعث وارد شدن خسارتی افزون بر 12 هزار و 355 میلیارد ریالی به بخش گردشگری استان شد.

گلستان از مزیت‌های مختلف در حوزه گردشگری برخوردار است که دریای خزر، جزیره آشوراده، پارک ملی گلستان، آبشارهای فراوان، جنگل، کویر و بافت تاریخی گرگان فقط چند نمونه از آنهاست.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
کرونا گردشگری گلستان را زمین‌گیر کرد 2