دوشنبه 23 مهر 1403

کرونا 410 میلیارد ریال به صنعت مرغداری یزد زیان وارد کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا 410 میلیارد ریال به صنعت مرغداری یزد زیان وارد کرد

یزد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه سال 98 تاکنون، گفت: در 50 روز گذشته سال‌جاری، 410 میلیارد ریال به پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان زیان وارد شد.

سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: به دلیل شیوع کرونا هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده، 30 هزار ریال زیرقیمت مصوب به کشتارگاه های استان عرضه شد.

وی اظهار کرد: در این مدت شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید 500 تن مرغ مازاد منجمد با قیمت مرغ سایز (1.2 کیلوگرم تا 1.8 کیلوگرم) از قرار کیلویی81 هزار ریال کرد که این میزان خرید 140 تن بیشتر از مجموع خرید سال 98 است.

وی همچنین از کاهش مصرف گوشت مرغ به دلیل شیوع بیماری کرونا به دلیل تعطیلی رستوران ها، تالارها، هتل ها، لغو مهمانی ها، دید و بازدیدهای خانوادگی و نوروزی خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: عرضه مرغ گرم برای مصرف در این بازه زمانی به کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار (129 هزار ریال) رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که خرید مرغ منجمد به تعادل قیمت ها در بازار کمک کند و این پدیده تاثیر مثبت و مهمی در ادامه پایداری تولید و جلوگیری از نوسان قیمت در آینده داشته باشد.

سجادی پور همچنین از راه اندازی سامانه «بازارگاه» برای توزیع نهاده ها خبر داد و خاطرنشان کرد: با رفع برخی مشکلات سامانه در آینده نزدیک شاهد تامین و توزیع بهتر نهاده های دام و طیور هستیم.

وی بابیان اینکه سالانه 65 هزار تن گوشت مرغ در 960 واحد پرورش مرغ گوشتی استان تولید می شود، یادآورشد: نیمی از مرغ یزد به بازار دیگر استان ها عرضه و حدود 20 درصد آن در رستوران ها، تالارها و هتل ها به مصرف می رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گاو و گوساله زنده کمتر از 270 هزار ریال است، اضافه کرد: دشواری تامین نهاده ها و تقاضای پایین برای گوشت قرمز دام سنگین سبب تشدید مشکلات دامداران استان شده است.

وی با بیان اینکه، هم اکنون 6 هزار راس دام سنگین مازاد بر مصرف استان آماده ذبح است، ادامه داد: با توجه به ابلاغ دستور العمل خرید گوشت قرمز منجمد داخلی، با قیمت سه تکه ران 47 درصد، سردست 41 درصد و گردن 12 درصد با قیمت مخلوط علی الحساب 600 هزار ریال خریداری می شود.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (چهارشنبه) گفت: تاکنون 126 هزار و 949 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت 64 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به هفت هزار و 183 تن رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: از روز قبل تا ظهر 31 اردیبهشت ماه 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 2 هزار و 346 بیمار جدید مبتلا به کووید - 19 در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، 457 مورد بستری و یکهزار و 889 مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرنا وزارت بهداشت گفت: تاکنون 98 هزار و 808 نفر از بیماران، بهبود یافته و از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 2 هزار و 673 بیمار تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی افزود: تاکنون 731 هزار و 213 آزمایش تشخیص کووید - 19 در کشور انجام شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*