سه‌شنبه 17 مهر 1403

کشف لوح تقلبی هخامنشی در اسفراین و دیگر اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف لوح تقلبی هخامنشی در اسفراین و دیگر اخبار کوتاه خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: یک لوح سنگی با تقلید از نقوش و خطوط دوره هخامنشی در این شهرستان کشف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، علی مستوفیان روز یکشنبه اعلام کرد: ماموران یک لوح سنگی مشکوک به اثر تاریخی را کشف کردند و پس از تحویل این شی و بررسی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی مشخص شد، این لوح سنگی مکشوفه متعلق به دوران معاصر و تقلبی است. سازندگان آن با تقلید از نقوش و خطوط دوره هخامنشی احتمالا قصد سوءاستفاده و فروش آن به‌عنوان یک اثر تاریخی را داشته‌اند.

وی افزود: هر کس نمونه تقلبی آثار تاریخی و فرهنگی اعم از ایرانی و خارجی را به‌جای اثر اصلی بسازد یا آن را به قصد عرضه قاچاق یا فروش معرفی، حمل یا نگهداری کند یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر خریداری کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه و جزا نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس میراث فرهنگی محکوم می‌شود.

دستگیری شکارچیان متخلف در راز و جرگلان 

رییس اداره حفاظت محیط زیست راز و جرگلان گفت: در گزارش همیاران مبنی بر مشاهده چند نفر شکارچی غیرمجاز در ارتفاعات بخش جرگلان که اقدام به تیراندازی و شکار کبک وحشی کرده بودند، یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام و پس از مشاهده متخلفین و بررسی وضعیت با همکاری مامورین انتظامی نسبت به به تعقیب و محاصره شکارچیان غیرمجاز اقدام کرده و چهار نفر متخلف در محل دستگیر شدند.

سلیمان رخشا افزود: از متهمان لاشه پنج قطعه کبک وحشی، لاشه یک راس خرگوش وحشی و چهار قبضه سلاح ساچمه زنی به همراه سه قطار فشنگ مجموعا دارای پنجاه عدد فشنگ کشف و ضبط شد و متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

لازم به ذکر است طبق مصوبه شماره 442 شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه شکار یک قطعه کبک به لحاظ مطالبه ضرر و زیان مبلغ سه میلیون ریال و جریمه شکار یک رأس خرگوش چهار میلیون و پانصد هزار ریال تعیین شده است.

متخلفان شبگرد شکار و صید در چنگال مجریان قانون 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه گفت: شب گذشته 2 نفر متخلف که با استفاده از تاریکی شب اقدام به شکار غیر مجاز کبک کرده بودند دستگیر شدند.

عبدالرحمن زحمتی افزود: از متهمان لاشه و اجزای تعدادی کبک، یک دستگاه دوربین شکاری و یک دستگاه موتورسیکلت کشف و ضبط شد و متهمین به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: طبق مصوبه شماره 442 شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه شکار یک قطعه کبک نر به لحاظ مطالبه ضرر و زیان مبلغ سه میلیون ریال و کبک ماده 9میلیون ریال است.

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در بجنورد

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی از دستگیری کلاهبردار حرفه ای با پنج میلیارد ریال کلاهبرداری در بجنورد خبر داد.

سردار علیرضا مظاهری با بیان اینکه بعد از شناسایی متهم و محل اختفای وی، کارآگاهان به محل مورد نظر اعزام شدند، گفت: این فرد در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

وی افزود: متهم در تحقیقات و بازجویی های انجام شده به کلاهبرداری از شاکی به مبلغ 5 میلیارد ریال اعتراف و در نهایت به مراجع قضایی معرفی شد.

کشف 4 تن چوب غیر مجاز در فاروج 

جانشین فرمانده انتظامی فاروج از کشف چهار تن چوب فاقد مجوز در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران در حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه کامیون رنو حامل چوب مشکوک و خودرو را متوقف و به پارکینگ کردند.

سرگرد قدیر اژدری افزود: در این رابطه یک نفر متهم نیز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد.

*س_برچسب‌ها_س*