شنبه 14 مهر 1403

کمبود انسولین بیماران دیابتی زنجان برطرف می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کمبود انسولین بیماران دیابتی زنجان برطرف می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: هم اکنون انواع انسولین در سطح داروخانه‌های استان موجود است، اما، یک قلم انسولین با برند " لانتوس " موجود نیست که خوشبختانه نوع ایرانی آن، " بازالین" توزیع شده و نوع خارجی دیگری نیز از هفته آینده توزیع خواهد شد که در مجموع می‌توان از این هفته کمبودی در زمینه انسولین نخواهیم داشت.

دکتر مهدی بیگدلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص آخرین وضعیت توزیع انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی استان افزود: کمبود انسولین تنها به این استان اختصاص ندارد بلکه موضوع کشوری است که در زمان حاضر سهمیه برای استان ها با توجه به جدول اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو به داروخانه ها تعیین و توزیع می شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که هر 2 یا سه هفته یکبار، توزیع انسولین در داروخانه ها به منظور کنترل مصرف انجام می شود و دیگری بحث واردات این قلم دارویی است که به محض ورود آن، سازمان غذا و دارو دستور ترخیص و توزیع را صادر می کند.

بیگدلی با اشاره به اینکه خود بیماران و خانواده های آنان از آینده تداوم توزیع انسولین نگرانی هایی دارند، اظهار داشت: امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمبودی در این خصوص وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: انتظار از بیماران و خانواده های آنان این است که وقتی دارویی سهمیه ای شده، بدون نگرانی توزیع آن در ماههای آینده اصراری بر دریافت مصرف چندین ماهه را نداشته باشند، چراکه اگر قرار باشد، مصرف چند ماه به بیماران تحویل داده شود، بطور مطمئن نمی توان پاسخگوی نیازهای دیگر بیماران دیابتی بود.

بیگدلی اظهار داشت: به واسطه سهمیه بندی انسولین بیماران دیابتی زمان مراجعات به داروخانه های کشور کوتاه تر و تعداد مراجعات افزایش می یابد تا مدیریت بهتر برهه کنونی نیز سپری شود و مشکل حادی به وجود نیاید.

رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: صحبت از یک یا 2 بیمار دیابتی نیست و اگر قرار باشد به تعداد نسخه برای بیمار به تعداد هفت قلم انسولین درج شده که نیاز سه ماهه او را در بر می گیرد، داده شود، دیگر بیماران نیازمند محروم می شوند و این در واقع توزیع عادلانه ای به لحاظ اخلاقی محسوب نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه ها تلاش می کنند به تعداد کمتری انسولین به بیماران دیابتی تحویل دهند، هر چند مراجعات با توجه به وضعیت کرونایی مشکلاتی دارد، اما باید به فکر همشهریان و دیگر نیازمندان بود تا مشکلات کنونی به حداقل ممکن برسد.

*س_برچسب‌ها_س*