یک‌شنبه 15 مهر 1403

کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال

یکی از فضاهای اقتصادی که امرزه کاربران زیادی را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است، بازار ارز دیجیتال است. در این فضا برخی ارزها متمرکز و برخی هم غیرمتمرکز بوده و مشتریان با خرید و فروش و یا با سرمایهگذاری با این ارزها کسب سود میکنند.

طبیعتا چون ارزهای غیرمتمرکز قابل ردیابی نیستند برای کاربران دلپسندتر هستند. در این زمینه شبکههای فناوری به عرصه وارد شدهاند که حتی نقش صرافیها را هم از معاملات حذف کردهاند. یکی از این شبکهها، شبکه کیبر است که در این مقاله قصد داریم تا در مورد آن بیشتر توضیح دهیم.

شبکه کیبر چیست؟

عملکرد بهینه پلتفرمهای غیرمتمرکز بواسطه ساختار ارزهای دیجیتال تعیین میشود. این مسئله باعث شده است تا تعداد زیادی از پروژهها و طرحها در زمینه نوآوریهای بازار ارز دیجیتال، بر ایده بیشتر تمرکز کنند و هنوز فرصتهای بیشماری جهت بهبود ساختار بازارهای غیرمتمرکز وجود دارد.

فناوری شبکه کیبر با نام اختصاری KNC از جمله این پروژهها است. پروژههایی که هدف آنها افزایش نقدینگی صرافیهای غیرمتمرکز است و تبدیل به پلتفرمی شدهاند که به شکل گسترده در فعالیتهای DeFi کاربرد دارند. صاحبان و کاربران هر توکن با استفاده از امکانات این شبکه، بدون هیچ مشکلی توکن خود را معامله میکنند.

 

چگونگی تاسیس شبکه کیبر

این شبکه که بوسیله Loi Luu و Victor Tran و در سال 2017 تاسیس شد، به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز و به عنوان شبکه نقدینگی بر روی بلاک چین ایجاد شد و تبادل آسان و سریع در بین ارزهای دیجیتال مختلف را امکانپذیر کرده است.

به خاطر وجود این شبکه کاربران اجازه دارند تا ارزهای دیجیتال خود را به شکل یکپارچه از طریق کیفهای پول برنامه غیرمتمرکز DApps معامله کنند. به این ترتیب میتوان گفت که شبکه کیبر نوعی مدل نقدینگی بر روی زنجیره است که بواسطه آن امکان استقرار یکپارچه تبادلات توکنهای غیرمتمرکز فراهم شده و همه کاربران میتوانند تبادل داده کنند.

 

شبکه کیبر یک جایگزین برای صرافی ها

شبکه کیبر نخستین پروژهای است که به سرمایهگذاران این اجازه را میدهد تا به شکلی راحت توکنهای مورد نیاز خود را بدون حضور صرافی متمرکز، معامله کنند.

تبادل کیبر به شکل کامل بوسیله کد کامپیوتری، شبکه توزیعشدهای از کاربران بلاک چین اتریوم به جای شرکتی واحد است.

در حقیقت هدف کیبر که از جمله ارزهای رمزنگاری شده DeFi محسوب میشود، ایجاد یک جایگزین برای صرافیهای متداول و معمولی است که به کاربران اجازه میدهد تا ارزهای رمزنگاری شده خود را تبادل کنند.

امکان دارد این شبکه برای رشد بهتر و بیشتر KyberDAO و KNC را ارتقا دهد. به این ترتیب مالکیت KNC در همه نوآوریها و همچنین در مکانیسمهای نقدینگی برای DeFi که توسعه داده شدهاند، سهم دارد. توسعهدهندگان میتوانند کاری کنند تا هر توکن در هر مکانی قابل دسترسی باشد.

 

هدف اصلی پلتفرم کیبر چیست؟

هدف اصلی از ایجاد این فناوری پیدا کردن راهحل مناسب برای رفع مسائل امنیتی است. مسائلی که خیلی از پلتفرمهای DeFi با آن مواجه هستند. بر اساس اطلاعات وایت پیپر، شبکه Kyber جهت ارائه تبادل سریع و غیرمتمرکز توکنها از استخرهای نقدینگی استفاده میکند.

پیش بینی آینده کیبر

مطابق با پیشبینیهای تحلیلگران اقتصادی، قیمت Kyber در سال 2025 میتواند به 8 دلار برسد. اما بنا به تغییرات قیمت دلار آمریکا این رقم گفتهشده مانند برخی از پیشبینیها در مورد قیمت همه ارزهای دیجیتال در حد حدس باقی مانده است.

 

ویژگی های منحصربفرد شبکه کیبر

برخی ویژگیها که در ادامه به آنها اشاره میشود باعث شده است تا کیبر از بقیه پلتفرمهای غیرمتمرکز معاملاتی مجزا شود و منحصربفرد دیده شود:

غیرمتمرکز بودن

همانطور که اشاره شد کیبر یک نوع سیستم مبادله غیرمتمرکز است که توسط شرکت یا فرد خاصی اداره نمیشود و در عین حال امکان انجام تراکنشهای نقدی و آنی را برقرار میکند.

همینطور تمرکززدایی این شبکه برعکس پروتکلهای متمرکز است که آنها را در مقابل حملات سایبری حفظ میکند. گفتنی است که چون هیچ توکنی در اختیار صرافی نیست، مشتریان این شبکه بر وجوه خود کنترل کامل دارند.

امکان انجام مبادلات فوری

یکی از جذابترین ویژگی شبکه کیبر انجام تراکنشهای سریع و فوری است که بدون نیاز به ثبت نام و یا حتی بدون نیاز به واریز وجه انجام میگیرد. این ویژگی جهت پذیرش انبوه در محیط پر از سرعت امروزه بسیار ضروری است که باعث ایجاد نقدینگی در بورس میشود.

پروتکل بزرگ نقدینگی

دسترسی برنامههای DeFi به یک منبع نقدینگی قابل اعتماد ضروری است و باعث خدماترسانی مالی به مشتریان میشود. به همین علت هم کیبر برای تامین نقدینگی از ذخایر موجود استفاده میکند.

ذخایر یک مجموعه از داراییهای نقدی است که در بردارنده وجوه مختلف ارزهای دیجیتال است. این امکان برای کاربران فراهم است تا با نگهداری مقداری از توکنها به شکل فوری و بدون نیاز به وساطت صرافیهای متمرکز معامله را انجام دهند.

به این نکته هم باید اشاره کرد که کیبر با گردآوری نقدینگی با کمک پروتکلهای نقدینگی مختلف، این امر را ضمانت میکند که همه کاربران گردآوریکننده بهترین نرخ را دریافت کنند.

امکان پرداخت پروکسی

با استفاده از کیبر امکان پرداخت پروکسی وجود دارد. مشتریان میتوانند با استفاده از هر نوع توکن که پرداخت میکنند، برای پردازش پلتفرم پرداخت اقدام کرده و آن را به گونهای برای گیرنده بفرستند که او تصور کند از طرف کاربر اصلی ارسال شده است.

دارا بودن امنیت

از آنجایی که کیبر یک شبکه مالی غیرمتمرکز است هیچ گونه داده یا دارایی خصوصی را نگهداری نمیکند. از این رو این احتمال سوء استفاده از دادههای آن خیلی کم است. البته در این قضیه کاربر هم تاثیرگذار است چرا که باید با استفاده از کیف پولهای امن توکنهای خود را نگهداری کند.

 

روش کار شبکه کیبر چگونه است؟

کیبر با تبدیل کردن زنجیره توکنهای ارسال شده بوسیله مشتریان کار میکند. توکنهای اختصاصی به شکل مستقیم بدون نیاز به حضور واسطه به کیف گیرنده وارد میشود. به این ترتیب عملکرد میراث کریستال شبکه Kyber در قالب سه مکانیسم قابل تقسیمبندی است:

  • مکانیسم ذخیره کردن کیبر
  • مکانیسم مبادله کردن کیبر
  • مکانیسم توسعه دهنده کیبر

سخن آخر

شبکه کیبر با کاربردهای فراوانی که دارد و با داشتن مزایایی چون انجام تراکنشهای سریع و فوری و بدون نیاز به ثبت نام و یا حتی بدون نیاز به واریز وجه، باعث جذابیت برای کاربران بازار ارز دیجیتال شده است. در این مقاله در مورد این شبکه و کارکردهای و همچنین در مورد چگونگی عملکرد آن به صورت مفصل بحث شده است.

سوالات متداول

در ادامه سعی شده است تا به پاسخ رایجترین سوالات در زمینه شبکه کیبر پرداخته شود.

برای انجام معاملات از طریق شبکه کیبر نیازی به مراجعه و یا ثبت نام به صرافی نیست؟

یکی از مزایای این فناوری حذف صرافیها است و نیازی به حضور آنها در معاملات نیست.

تراکنشهای انجام گرفته در شبکه کیبر قابل ردیابی هستند؟

از آنجایی که این فناوری حالت غیرمتمرکز دارند، فعالیتهای صورت گرفته در آن قابل ردیابی نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام تماشاخانه

ابهام در اخراج یا دستگیری مرد خشن قرمز پوشی که کودکان معلول ذهنی را کتک می‌زد؛ در آسایشگاه نیلوفر آبی چه می‌گذشته؟ چطور همه را فریب دادند؟ لباس‌ها نشان می‌دهد کتک زدن‌ها در چند روز مختلف بوده (فیلم)

ببینید چطور هندوانه را در دمای منفی 89 درجه سانتی‌گراد قطب جنوب پرورش می‌دهند! (فیلم)

فیلم های دیگر
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال 2
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال 3
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال 4
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال 5
کیبر چیست؟ (Kyber Network) معرفی کاربرد های کیبر در ارز دیجیتال 6