شنبه 29 اردیبهشت 1403

کیفیت خواندن نماز آیات

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کیفیت خواندن نماز آیات

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس از دقایقی پیش خورشید‌گرفتگی جزئی در بخش‌هایی از کشور رخ داد و مؤمنان باید در هنگام وقوع خورشید‌گرفتگی نماز آیات بخوانند.

نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند صورت می‌توان آن را به جا آورد که در ادامه تقدیم می‌شود.

شیوه اول خواندن نماز آیات

در هر رکعت، پنج بار حمد و سوره خوانده می‌شود، به این صورت که بعد از نیت و تکبیره الاحرام، یک حمد و سوره کامل می‌خواند و به رکوع می‌رود، سپس سر از رکوع برداشته، دوباره حمد و سوره را می‌خواند و به رکوع دوم می‌رود و باز سر از رکوع برمی‌دارد و به همین شکل ادامه می‌دهد تا پنج رکوع انجام شود، سپس به سجده می‌رود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا می‌آورد و پس از انجام دو سجده تشهد را خوانده و سلام می‌دهد.

شیوه دوم خواندن نماز آیات

در هر رکعت فقط یک حمد و سوره خوانده می‌شود، به این صورت که سوره را پنج قسمت کرده و بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و یک قسمت از سوره را (چه یک آیه باشد یا کمتر و یا بیشتر) می‌خواند و به رکوع می‌رود و بعد از رکوع بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم سوره و سپس رکوع دوم را انجام می‌دهد و همین‌طور ادامه می‌دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع یک قسمت از آن را خوانده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را به جا می‌آورد و به سجده می‌رود و پس از اتمام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام داده و تشهد را خوانده و سلام می‌دهد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید خورشید نماز آیات کیفیت نماز آیات خورشیدگرفتگی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است