یک‌شنبه 27 خرداد 1403

کیفیت قرائت نماز لیله‌الدفن + نام پدر شهدای خدمت

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
کیفیت قرائت نماز لیله‌الدفن + نام پدر شهدای خدمت

تا ساعتی دیگر نیز پیکر آیت‌الله شهید رئیسی نیز در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام تدفین می‌شود، تعداد زیادی از هموطنان آماده قرائت نماز لیله‌الدفن برای شهدا می‌شوند.

به گزارش مشرق، امروز پنجشنبه پیکر شهدای خدمت در شهرهای مشهد، بیرجند، اصفهان، زنجان و تبریز تشییع شد.

با توجه به اینکه تدفین بیشتر شهدای سانحه سقوط بالگرد امروز انجام شده و تا ساعتی دیگر نیز پیکر آیت‌الله شهید رئیسی نیز در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام تدفین می‌شود، تعداد زیادی از هموطنان آماده قرائت نماز لیله‌الدفن برای شهدا می‌شوند.

با توجه به اینکه در عبارت آخر این نماز، نیاز به ذکر نام پدر فرد متوفی است، نام پدر شهدای اخیر ذکر می‌شود:

نام پدر شهید سیدابراهیم رئیسی: سید حاجی

نام پدر شهید حسین امیرعبدللهیان: محمد

نام پدر شهید سید محمدعلی آل هاشم: سید محمد تقی

نام پدر شهید مالک رحمتی: حاج اسکندر

نام پدر شهید محسن دریانوش: مختار

در ادامه نظر برخی از مراجع در مورد کیفیت نماز لیله الدفن آمده است.

نماز لَیلَهُ الدفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود، برای میت در شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌خوانند.

نظر آیت‌الله خامنه‌ای

مستحب است در شب اول قبر دو رکعت نماز وحشت برای میت بخوانند. و دستور آن این است که در رکعت اول بعد از حمد، یک مرتبه آیهالکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره "انا انزلناه" بخوانند، و بعداز سلام نماز بگویند: "اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان" و به جای کلمه فلان، اسم میت را بگویند.

نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.

اگر بخواهند میت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر دفن او تاخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخیر بیندازند.

نظر آیت‌الله سیستانی

دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد آیت الکرسی را تا «هم فیها خالدون» بنابر احتیاط واجب بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد ده بار سوره قدر را بخواند و پس از اتمام نماز بگوید: «اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر فلان (به جای فلان نام شخص را بگوید)».

نظر آیت الله مکارم شیرازی

مستحب است در شب اول قبر، دو رکعت نماز وحشت برای میت بخوانند، به این ترتیب که در رکعت اول بعد از حمد، یک مرتبه «آیه الکرسی» و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره «انا انزلناه» و بعد از سلامِ نماز بگوید: «اَللهُمَ صَلِ عَلی مُحَمَد وَ آلِ مُحَمَد، وَ ابعَث ثَوابَهُما الی قَبرِ فُلان» خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و بفرست ثواب این نماز را به سوی قبر این مرده فلانی پسر فلانی، (و به جای کلمه فلان، اسم میت را ببرد).

«نماز وحشت» را در هر موقع از شب اول قبر می توان بجا آورد، ولی مناسبت تر است در اول شب، بعد از نماز عشا باشد و اگر دفن میت به علتی تأخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول دفن او تأخیر اندازد.

منبع: تسنیم