جمعه 14 اردیبهشت 1403

گرانی بیشتر مواد غذایی در راه است؟/ سهم اوکراین در تامین جهانی غذا

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
گرانی بیشتر مواد غذایی در راه است؟/ سهم اوکراین در تامین جهانی غذا

بیشتر گندم های تولید شده در اوکراین توسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا وارد می شود؛ به عنوان مثال، لبنان و تونس، دو کشور با اقتصاد آسیب پذیر، بیش از نیمی از گندم خود را از اوکراین وارد می کنند. در نتیجه، تولید از اوکراین، یا فقدان آن، بر امنیت غذایی جهانی تأثیر می گذارد.

روسیه و اوکراین بازیگران کلیدی در برخی از صنایع بزرگ جهانی مانند تراشه های کامپیوتری، روغن آفتابگردان، غلات، نفت و چوب هستند. آنها با هم بیش از یک چهارم صادرات جهانی گندم را تشکیل می دهند. اوکراین حدود 70 تا 90 درصد گاز نئون جهان را تولید می کند که جزء حیاتی ریزتراشه های مورد استفاده برای تولید صفحه نمایش گوشی های هوشمند و رایانه است. روسیه مسئول 13 درصد از صادرات نفت خام جهان است، به این معنی که هر چیزی که نیاز به حمل و نقل در هر مرحله از تولید داشته باشد تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

اوکراین را می‌توان به یک نیروگاه تولیدکننده و صادرکننده برخی از محصولات کلیدی کشاورزی تشبیه کرد؛ این کشور یک محرک برای بازار محصولات و کشورهایی است که با آن تجارت می کنند، بنابراین اختلالات در بازار اوکراین اثرات موجی در سراسر جهان دارد. نگرانی فزاینده جهانی این است که غیبت طولانی مدت محصولات اوکراینی در بازار جهانی منجر به رنج بیشتر در قالب بحران قیمت مواد غذایی در کشورهایی شود که مستقیماً درگیر درگیری نیستند.

اوکراین چه محصولات کشاورزی را به جهان صادر می‌کند؟

اوکراین یک تولید کننده و صادرکننده مهم محصولات کشاورزی است. در سال 2021، اوکراین بیش از 27 میلیارد دلار محصولات کشاورزی به جهان صادر کرد. بازارهای اصلی صادرات اوکراین شامل 27 کشور هستند که از اتحادیه اروپا با 7.6 میلیارد دلار، چین با 4.2 میلیارد دلار، هند با 2 میلیارد دلار، مصر با 1.5 میلیارد دلار و ترکیه نیز با 1.5 میلیارد دلار تشکیل شده اند. این پنج بازار برتر بیش از 60 درصد از صادرات کشاورزی اوکراین را تشکیل می‌دهند. اوکراین شش محصول اولیه با بیش از یک میلیارد دلار فروش صادراتی دارد که عبارتند از ذرت (5.8 میلیارد دلار)، تخمه آفتابگردان (5.7 میلیارد دلار)، گندم (5.1 میلیارد دلار)، کلزا (1.7 میلیارد دلار)، جو (1.3 میلیارد دلار) و کنجاله آفتابگردان (1.2 میلیارد دلار). مجموع این شش محصول برتر بیش از 77 درصد از صادرات کشاورزی اوکراین را به خود اختصاص داده است.

با ادامه حمله به اوکراین، تأثیرات بر توانایی اوکراین برای تولید حجم کالاهای قابل مبادله ای که بازار جهانی به آن وابسته است، بیشتر خواهد شد. بخش قابل توجهی از پربارترین زمین های کشاورزی اوکراین در مناطق شرقی آن قرار دارد، دقیقاً همان مناطقی که در برابر حملات روسیه آسیب پذیرتر هستند.

کشاورزان در اوکراین بیشتر محصولات را در آوریل و می می‌کارند، به جز گندم و کلزا، که در سپتامبر و اکتبر کاشته شدند و اکنون در مرحله رشد هستند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

223227

کد خبر 1641719
گرانی بیشتر مواد غذایی در راه است؟/ سهم اوکراین در تامین جهانی غذا 2