شنبه 7 مهر 1403

گروگانگیری در انگلیس؛ سرقت 300 هزار دلاری در تهران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
گروگانگیری در انگلیس؛ سرقت 300 هزار دلاری در تهران

چندی قبل مرد صرافی با پلیس تماس گرفت و از سرقت مسلحانه 300 هزار دلار از صرافی‌اش خبر داد و گفت: چهار مرد مسلح دست و پای ما را بستند و دلار‌ها را سرقت کردند. اما وقتی کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل سرقت که پاساژی در حوالی میدان فردوسی بود، شدند دریافتند سرقت مسلحانه‌ای رخ نداده و مرد صراف واقعیت را نمی‌گوید؛ بنابراین با شروع تحقیقات از وی خواستند حقیقت را بیان کند.

مرد صراف که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت گفت: دلارهایم سرقت شده، اما نه مسلحانه، من اول ترسیدم واقعیت را بگویم، چون فروش این میزان دلار قانونی نیست و احتمال دادم خودم نیز گرفتار شوم، اما مجبورم واقعیت را بگویم. روز حادثه چهار مرد به صرافی آمدند و درخواست خرید 300 هزار دلار کردند یکی از آنها گفت تاجر است و زیر نظر یک شرکت دولتی کار می‌کند. من هم قبول کردم، اما آنها گفتند اگر در انگلیس نماینده دارید ما پول دلار‌ها را به شکل پوند به او پرداخت می‌کنیم. از آنجا که این کار سود خوبی دارد ما هم قبول کردیم و با رابطمان تماس گرفتیم.

روز قرار رابط ما در انگلیس به محل قرار رفت تا پوند‌ها را از دوست این افراد دریافت کند و با ما تماس تصویری بگیرد و در صورت تأیید 300 هزار دلار را ما در ایران به آنها بدهیم.

آدم ربایی در انگلیس

او ادامه داد: روز حادثه زمانی که تاجر قلابی و همکارانش به صرافی آمدند، رابط ما در انگلیس تماس گرفت و گفت پوند‌ها را تحویل گرفته ما هم دلار‌ها را تحویل دادیم و آنها رفتند. اما چند ساعت بعد رابط ما تماس گرفت و گفت هیچ پوندی دریافت نکرده و چند مرد کلمبیایی او را گروگان گرفته و با اسلحه تهدید کرده بودند تا به دروغ بگوید پوند‌ها را گرفته است و با این نقشه 300 هزار دلار ما سرقت شد.

بدنبال اطلاعاتی که مرد صراف در اختیار مأموران قرار داد، آنها به بازبینی دوربین‌های مداربسته پاساژ پرداخته و درنهایت موفق شدند تصاویر سارقان 18 میلیاردی را به دست آورند. سردسته باند آنها در ایران، مردی به نام امیر بود که در استعلامات صورت گرفته کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی مشخص شد به اتهام کلاهبرداری قبلاً بازداشت شده است.

دستگیری سر بزنگاه

با به دست آمدن هویت امیر، مخفیگاه او شناسایی شد، اما امیر و اعضای باندش برای اجرای نقشه سرقت‌های مشابه به اصفهان و خوزستان رفته بودند تا اینکه پلیس در ردیابی آنها دریافت متهمان به تهران برگشته‌اند؛ بنابراین در تعقیب لحظه به لحظه، متهمان را در حالی که دختر جوانی با لباس پلیس همراهشان بود قبل از ورود به یک صرافی در حوالی میدان فردوسی دستگیر کردند.

با دستگیری 5 متهم و انتقال به اداره آگاهی در تحقیقات به جرم خود اعتراف کردند. امیر سردسته باند گفت: سرکرده اصلی باند در انگلیس است. من چند سال قبل به اتهام کلاهبرداری به زندان افتادم، او نیز به جرم کلاهبرداری بازداشت بود و هم‌سلولی‌ام بود. بعد ازآزادی از زندان، نقشه سرقت از صرافی‌ها را کشیدیم. او راهی انگلیس شد و ما هم در تهران همزمان سرقت‌ها را آغاز کردیم. ما به عنوان تاجری که برای شرکت‌های دولتی کار می‌کند به سراغ صرافی‌ها می‌رفتیم. وقتی موفق شدیم یکی از صرافی‌ها را متقاعد کنیم که با ما وارد معامله شود نقشه اجرا شد. بعد از سرقت 300 هزار دلاری، به اصفهان و اهواز رفتیم تا این سناریو را در آنجا هم اجرا کنیم که موفق نشدیم و به تهران برگشتیم.

وی در ادامه گفت: از دوست دخترم خواستم لباس پلیس بپوشد و با ما همراه شود تا صراف‌ها راحت‌تر به ما اعتماد کنند و بتوانیم نقشه سرقت را انجام دهیم.

با اعتراف متهمان به سرقت 18 میلیاردی، هماهنگی‌های قضایی برای بازداشت سردسته باند در انگلیس آغاز شد تا بعد از دستگیری به ایران منتقل شود.

منبع: روزنامه ایران