سه‌شنبه 10 مهر 1403

گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره عملکرد دستگاه‌ها در تامین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره عملکرد دستگاه‌ها در تامین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 مهر) که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد گزارش این کمیسیون در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیاز‌های ارزی واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز را قرائت کرد.

سعیدی در این گزارش تاکید کرد: مراحل واردات ثبت سفارش تخصیص و تامین سبب عدم تامین ارز مورد نیاز جهت واردات مواد اولیه و تجهیزات شده و از طریق ایجاد نااطمینانی در برنامه‌ریزی و زمانبندی در زنجیره تولید و یا تعمیر باعث اخلال در فعالیت‌های تولید می‌شود. به بیان اقتصادی پدیده ثبت همان عدم تعادل تقاضا به دلیل ماهیت شرایط ارزی کشور ناشی از تحریم و کمبود منابع ارزی و شوک پذیری بازار است که سیاستگذار ارزی و تجاری در این وضعیت عدم تعادل، اولاً باید از هر نوع تصمیم که تشکیل کننده مازاد تقاضا باشد اجتناب کند. دوماً تلاش کند که با اصلاح ساختار ارز ذخایر ارزی موجبات کاهش عدم تعادل را فراهم کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سیاست تعیین دستوری نرخ ارز بدون هیچ پشتوانه قانونی در سامانه نیما موجب تشدید این ناترازی شده و همچنین کشور را ناگزیر نموده تا افزایش ارز‌های حاصل از صادرات نفتی را به جای سرمایه گذاری در تولید و زیرساخت صرف پوشش این ناترازی ایجاد شده کند. این سیاست غلط مغایر با اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بند 19 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، قانون برنامه هفتم پیشرفت بند و در واقع بند پ ماده 4 و ماده 2 است.

متن کامل گزارش را  اینجا بخوانید.