شنبه 8 اردیبهشت 1403

یک دیدار معنادار

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
یک دیدار معنادار

دیدار سران جنبش حماس با رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. در شش ماه اخیر این دومین بار است که اسماعیل هنیه و مقامات اصلی جنبش حماس طی دیداری با رهبری معظم، گزارشات مربوط به عرصه میدان و سیاست را به ایشان منتقل کرده و آیت‌الله خامنه‌ای را در جریان روند گفت‌وگوهای غیرمستقیمی که با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، قرار می‌دهند. این دیدار اخیر وجه اهمیت خاصی را داراست، به آن دلیل که وقتی موضوع کوچاندن قشر کثیری از مردم غزه به سمت خان‌یونس و رفح، و همچنین حمله به منطقه رفح مطرح شد، برخی رسانه‌های منطقه‌ای بیان کردند که ایران تنها در ابتدای جنگ طوفان‌الاقصی حامی فلسطین بود و پس از گذشت مدتی بنا به حفظ منافع خودش نوعی انفعال و سکوت از سوی جمهوری اسلامی در قبال غزه و مردمانش نمود پیدا کرده است. اما ملاقات هیأت سران جنبش حماس با مقامات جمهوری اسلامی مثل ریاست جمهوری، ریاست قوه مقننه، وزیر امور خارجه و در رأس آن‌ها دیدار با رهبر انقلاب، خط بطلانی بر این نظرات به حساب آمد و نشان داد ایران لحظه‌ای حمایت خودش را از مردم فلسطین در جهت حفظ منافع جهان اسلام و حفظ منافع ملی قطع نکرده و در این حمایت هیچ خللی به وجود نیامده است.

از آن سو این دیدار نشان داد که ضمن بیان گزارش وضعیت میدان به جمهوری اسلامی، شنیدن نظرات ایران در قبال وضعیت فلسطین و جنگ نیز برای رهبران حماس ضروری و مهم است. گفتنی است که با به میان آمدن موضوع تصویب قطعنامه مبنی بر آتش‌بس موقت و تبادل اسرای رژیم صهیونیستی و زندانیان فلسطینی نیاز بود تا رهبران مقاومت فلسطینی با ایران در این مورد گفت‌وگویی داشته باشند. لذا می‌توان گفت این دیدار پیامی را به دو دسته از افرادی که در این مدت کنشگری داشتند منتقل کرد. اول به آن بخشی که از مردم و آرمان فلسطینی دفاع کرده و اقدامات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی را تقبیح و محکوم کردند. دومین دسته که مخاطب این پیام قرار می‌گیرند، حامیان رژیم صهیونیستی هستند، ایران نشان داد همانطور که در این چهل و پنج سال همواره حمایت خود را از جنبش اصیل فلسطینی داشته است و آخرین جمعه ماه رمضان را هم با نام روز قدس به حمایت از فلسطینیان پرداخته که امروزه در پایتحت بسیاری از کشورها این مناسبت برپاست، بار دیگر حمایتش را علنی ساخت و این دیدار می‌تواند در آستانه روز قدس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

موضوع مهم دیگر این است که دشمنان جنبش مقاومت فلسطینی امروزه در یک بن‌بست قرار گرفتند، چرا که رژیم صهیونیستی علی‌رغم حمایتی که از سوی دولت های غربی می‌شود هنوز نتوانسته است حتی یکی از آن اهداف اصلی‌اش مبنی بر نابودی حماس، دستگیری سران مقاومت و از بین بردن تونل‌های حماس را عملی سازد و تنها به کشتار عمومی مردم بی‌گناه رو آورده است. از آنسو در این ایام با وجود حمایت‌ها و کمک‌های بی‌دریغ و یکسویه‌ای که از سوی آمریکا متوجه رژیم اشغالگر شد، ما شاهدیم که شکاف‌های عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور به وجود آمده است و کار را برای سران صهیونیستی سخت کرده است و تنها کاری که آنان انجام می‌دهند افزایش کشتار و خشونت است. حتی وضعیت به شکلی است که حامیان این ماشین کودک‌کش و جنایتکار در یک حالت استیصال قرار گرفتند، چرا که افزایش حمایت از اسرائیل تنها نفرت را در فضای عمومی جهانی به همراه داشته است و در خود رژیم صهیونسیتی برخی از مخافلان دولت حتی به آینده نزدیک خودشان هم به دیده تردید می‌نگرند.