جمعه 10 فروردین 1403

یک نماینده مجلس: به ما گفتند وارد روند توافق شده‌ایم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
یک نماینده مجلس: به ما گفتند وارد روند توافق شده‌ایم

عباس مقتدای خوراسگانی خبر داد: آنچه به ما توضیح داده شده این است که مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است. طرف مقابل و مخصوصا آمریکا است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. آیا بنا دارد که منافع ملت ایران را به تمامه بپذیرد یا مثل قبل می‌خواهند پیمان‌شکنی و بدعهدی کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، نایب رییس کمیسیون امنیت مجلس خبر داد: آنچه به ما توضیح داده شده این است که مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است. طرف مقابل و مخصوصا آمریکا است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

جلسه‌ای غیرعلنی سه ساعته مجلس امروز با حضور حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و مقامات سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی درباره جزییات این جلسه گفت: جلسه‌ای که امروز برگزار شد در نوع خود جلسه‌ای کم‌نظیری بود. در این جلسه وزیر خارجه، مذاکره‌کننده ارشد، دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین مقامات سازمان انرژی اتمی حضور داشتند. دیدگاه‌های نمایندگان درباره مذاکرات از سوی نمایندگان مطرح شد و همچنین گزارش روند مذاکرات نیز ارائه شد. باید به تفاهم و همفکری در بالاترین سطح برسیم که امروز تا حدود زیادی رخ داد.

عباس مقتدای خوراسگانی خبر داد: آنچه به ما توضیح داده شده این است که مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است. طرف مقابل و مخصوصا آمریکا است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. آیا بنا دارد که منافع ملت ایران را به تمامه بپذیرد یا مثل قبل می‌خواهند پیمان‌شکنی و بدعهدی کنند.

نماینده اصفهان تاکید کرد که پیام‌های ردوبدل شده بین ایران و اروپا و آمریکا در همین فضاست و اگر آن‌ها تصمیم سیاسی بگیرند که منافع ایران را به طور ویژه در نظر بگیرند توافق در دسترس است اما اگر بنا باشد در بیان چیزی بگویند اما آن را عملی نکنند همه مسئولیت‌ها بر عهده طرف مقابل است.

مقتدای ادامه داد: البته جلسه دیگری نیز در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به اتفاق وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد و دیگر دست‌اندرکاران حضور داشتند. در آن جلسه نیز نامه‌ها و موضوعات مرتبط و مطابات مدنظر ایران مطرح شد.

نکته مهم در این جلسات که دیروز و امروز برگزار شد و متوقف نخواهد شد و در روزهای آینده هم برخی از برنامه ریزی ها برای جلساتی در کمیسیون امنیت ملی وجود دارد، تامین منافع ملت ایران در بالاترین سطح است.

قانون اقدام راهبردی مجلس نیز در بالاترین سطح رعایت شود و انطباق صورت بگیرد. در جلسه دیروز با کمیسیون مفادی که مدنظر نمایندگان بود در اختیار ما قرار گرفت. کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است.

یکی از نقدهای امروز در جلسه عدم دسترسی نمایندگان به متن بود که امروز در دسترس نمایندگان است و می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. حتی مفاد متن امروز بعضا در جلسه مورد صحبت و نقد و پیشنهاد قرار گرفت.

 

مجلس سخت‌گیرانه عمل می‌کند. چرا که باید یقین پیدا کنیم منافع ملت ایران در بالاترین سطح تامین می‌شود. هم موضوعات راستی‌آزمایی و رفع تحریم‌ها و دیگر موضوعات را شفاف مطرح کردیم و تا زمانی که یقین نکنیم منافع ما تامین می‌شود پافشاری‌های لازم را می‌کنیم. همکاران ما در مجلس بر این موضع هستند و دوستان ما در دولت نیز تاکید بر اجرای قانون مجلس دارند که برای تامین منافع ایران به نحو شایسته لحاظ می‌شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت تاکید کرد: ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خود را دادیم و طرف مقابل حداقل باید نشان دهد که در این بخش جدیت دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: طرف مقابل باید یک موضوع اساسی و کلیدی را در نظر بگیرد و آن اینکه موضوعات لازم را برای منافع ملت ایران بپذیرند. البته اگر اروپایی ها در این باره اقدامی انجام ندهند، خیلی زود فصل سرما فرا خواهد رسید و شاید طرف اروپایی بیشتر متضرر شود.

همچنین بخوانید
یک نماینده مجلس: به ما گفتند وارد روند توافق شده‌ایم 2