چهارشنبه 4 مهر 1403

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت ارز در نیمه دوم سال / اگر ایران و آمریکا توافق کنند، قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت ارز در نیمه دوم سال / اگر ایران و آمریکا توافق کنند، قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟

یک کارشناس ارزی درباره وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال توضیح داد.

علی‌اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال اظهار داشت: به طور کلی پیش‌بینی برای وضعیت اقتصاد کشور و به خصوص قیمت ارز، با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم، یک حالت صفر تا صدی دارد.

وی افزود: از یک طرف وضعیت بی‌ثبات منطقه و گردنکشی و جنایات رژیم صهیونیستی، احتمال برافروخته شدن آتش جنگی بزرگ را مطرح می‌کند، که اگر خدایی نخوسته این جنگ حادث شود، وضعیت بسیار دشوار و سختی در پیش رو خواهد بود، که می‌شود این را بدترین حالت متصور دانست.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: ولی اگر بخواهیم با دید خوشبینانه به مسایل نگاه کنیم، می‌توانیم فرض کنیم به نوعی دامنه جنگ در منطقه برچیده شود و از سوی دیگر، با آغاز مذاکرات بین رییس‌جمهورهای جدید ایران و آمریکا و نوعی تعامل بین کشور ما و غربی ها، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اتفاق بیفتد.

سمیعی عنوان کرد: این البته بهترین حالت متصور خواهد بود، اما اگر بخواهیم بین این دو حالت، خیلی بدبینانه و خیلی خوشبینانه حرکت کنیم و حدس بزنیم، شاید بشود نرخ ارز برای پایان سال جاری را کمتر از 100 هزار تومان، ولی بیشتر از 80 هزار تومان برآورد کنیم.

وی متذکر شد: البته سیاست‌های غلط یا صحیح ارزی بانک مرکزی هم در جمع کردن قیمت‌های دستوری و رانتی و حرکت به سمت قیمت واقعی و واحد، و یا دامن زدن و بیشتر کردن فاصله بین قیمت‌های مصنوعی و رانتی با قیمت واقعی، در اوضاع اقتصاد کشور بی‌اثر نخواهد بود.

223225

کد خبر 1962099