شنبه 8 اردیبهشت 1403

‌اسناد وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت «سلاح‌ورزی»

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
‌اسناد وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت «سلاح‌ورزی»

براساس اسناد معتبر، صلاحیت «حسین سلاح‌ورزی» برای شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران رد شده بود، اما انجمن نظارت بر انتخابات، با نادیده گرفتن این موضوع انتخابات را با حضور این فرد برگزار می‌کند.

به گزارش مشرق، روز یکشنبه هفته گذشته مورخ 28 خرداد، دهمین دوره انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار و «حسین سلاح ورزی» به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد.

اما این انتخابات با واکنش‌های بسیاری مواجه شد زیرا با وجود اینکه براساس اسناد معتبر، صلاحیت «حسین سلاح‌ورزی» توسط وزارت اطلاعات، تایید نشده بود و این فرد به‌صورت قانونی اجازه شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق را نداشت، اما انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران با نادیده گرفتن نتیجه استعلام در اقدامی غیرقانونی، انتخابات اتاق بازرگانی ایران را با حضور این فرد ردصلاحیت شده برگزار کرد.

* نامه مرکز حراست وزارت صمت درباره رد صلاحیت «سلاح ورزی»

براساس اسناد موجود و نامه مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی در مورخ 24 خرداد 1402 با موضوع «نتیجه استعلام» اسامی 25 نفر برای شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بلامانع اعلام می‌شود و در همین نامه ذکر می‌شود که با بررسی‌های به‌عمل آمده با عضویت «حسین سلاح‌ورزی» به عنوان نامزد انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایرانی مخالفت می‌شود.

این نامه همان روز 24 خرداد به دست انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی می‌رسد و انتخابات اتاق 28 خرداد برگزار می‌شود.

معاونت حقوقی اتاق بازرگانی در این باره مدعی شده است که نظر حراست وزارت صمت در این باره لازم‌اجرا نیست؛ اما سند جدیدی که در این باره منتشر شده حاکی از آن است که حراست وزارت صمت، نظر مرجع قانونی یعنی وزارت اطلاعات را در این باره به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اعلام کرده است.

براساس این سند، مرکز حراست وزارت صمت در نامه‌ای که در تاریخ 24 خرداد 1402 به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران ارسال کرده است، درباره اعلام نتیجه استعلام تأیید یا رد صلاحیت‌های نامزدهای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی آمده است: همه پاسخ‌های ارسالی، مطابق با اعلام نظر کتبی مرکز احراز و تعیین صلاحیت وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

بنابراین اعلام اینکه نظر وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت‌ها اخذ نشده است صحیح نیست و انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران و همچنین معاونت حقوقی اتاق بازرگانی در خصوص اظهارات خلاف واقع و همچنین برگزار غیرقانونی انتخابات باید پاسخگو باشند.

* برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتاق با وجود رد صلاحیت سلاح ورزی

سید حمید حسینی عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق نیز درباره انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ضمن تایید تخلف انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در برگزاری انتخابات، گفت که انتخابات اتاق بازرگانی ایران بدون توجه به نتایج استعلام مراجع ذیصلاح برگزار شد و در حالی که وزارت اطلاعات صلاحیت «سلاح‌ورزی» را تایید نکرده بود اما انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی با نادیده گرفتن استعلام مراجع ذیصلاح این انتخابات را برگزار کرد.

* تشکیل انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بر مبنای اراده یک طیف خاص

وی با بیان اینکه انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی بر مبنای اراده یک طیف خاص در اتاق شکل گرفته است، بیان داشت: در تعیین انجمن نظارت بر انتخابات اصل بی‌طرفی رعایت نشده است و در واقع جهت‌گیری داشته‌اند، بنابراین این انجمن با نادیده گرفتن نتیجه استعلام به همه کاندیداها اجازه حضور در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی را می‌دهد و براین اساس در روز انتخابات هم «حسین سلاح‌ورزی» که صلاحیتش توسط وزارت اطلاعات رد شده بود در انتخابات شرکت می‌کند و اتفاق با اخذ آرا از سوی اعضای اتاق به عنوان رئیس اتاق بازرگانی انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی سازمان اطلاعاتی یک کشور به هر دلیلی با حضور یک نفر در یک پست حساس مخالفت می‌کند قاعدتا باید آن نظر مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: بنابراین اکنون ضروری است که شورای عالی نظارت که متشکل از 4 عضو دولتی و 3 عضو خصوصی است باید اظهارنظر کند که انتخابات اتاق بازرگانی مورد قبول است یا اینکه این انتخابات باطل است.

بنابراین گزارش با توجه به برگزاری غیرقانونی انتخابات اتاق بازرگانی ایران به علت حضور فرد رد صلاحیت شده به نظر می‌رسد مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی نظارت که متشکل از وزیر صمت، وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان ملی استانداد و 3 نفر از هیأت رئیس اتاق بازرگانی است باید در مورد این انتخابات اظهارنظر کنند و همچنین مجلس و نهادهای ذیصلاح دیگر اقدامات لازم را در خصوص ابطال این انتخاباتی که بصورت غیرقانونی برگزار شده انجام دهند.

پیش از این نیز انتخابات اتاق‌های بازرگانی آبادان و کرمان به علت بروز یک‌سری از تخلفات در برگزاری انتخابات، باطل اعلام شده بود.

منبع: فارس
‌اسناد وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت «سلاح‌ورزی» 2
‌اسناد وزارت اطلاعات درباره رد صلاحیت «سلاح‌ورزی» 3