یک‌شنبه 15 مهر 1403

100 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری سفیر سلامت خانوار شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
100 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری سفیر سلامت خانوار شدند

شهرکرد - ایرنا - رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در اجرای ملی طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" 100 هزار نفر از جمیعت استان سفیر سلامت شدند.

سید راشد جزایری روز سه‌شنبه در جلسه قرارگاه سردار شهید قاسم سلیمانی افزود: هر کدام از این افراد از اعضای یک خانواده هستند و آموزش‌های لازم در خصوص مقابله، پیشگیری، کمک به امر درمان بیماران مبتلا به ویروس را فراگرفته‌اند و آموزش‌ها را به درون خانواده، محله و جامعه منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد در قالب تیم‌های پنج نفره در محله‌ها و شهرستان‌ها سازماندهی و ساماندهی می‌شوند، گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از اول فروردین‌ماه در استان اجرایی شده است.

جزایری افزود: در حال حاضر سه قرارگاه در استان در راستای مقابله و پیشگیری و درمان کرونا تشکیل شده که قرارگاه نظارتی در استانداری و به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تشکیل شده است و بر نحوه اجرای پروتکل و مصوبات ستاد نظارت دارد.

وی از تشکیل قرارگاه مردمی با محوریت نیروهای بسیج، سپاه، روحانیون و حوزه علمیه خبر داد و گفت: در مرحله جدید نیز قرارگاه عملیاتی سردار شهید قاسم سلیمانی تشکیل شده است که همزمان با آغاز محدودیتهای جدید این قرارگاه فعال خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به تشکیل پنج کمیته عملیاتی از جمله کمیته اجرایی با محوریت بسیج، کمیته حمایت و قرنطینه خانگی، کمیته رهگیری و مراقبت و کمیته فرهنگسازی و آموزش همگانی و کمیته پایش و نظارت در استان اشاره کرد و گفت: کمیته حمایت و قرنطینه، به گونه‌ای عمل می‌کند تا بیمارانی که تست آنها مثبت شده است در خانه بمانند و پروتکل‌های را به نحوی رعایت کنند که کمترین تعداد اعضای خانواده مبتلا شوند.

وی به فعالیت کمیته فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی با محوریت بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در این کمیته از تمام ظرفیت‌های نیروهای بسیج و جهادی استفاده می‌شود.

جزایری اظهار داشت: در کمیته پایش و نظارت نیز مسوولان بهداشت بر محله‌ها نظارت دارند که بررسی کنند میزان رعایت پروتکل بهداشتی در محلات چه میزان است.

وی همچنان بر کاهش دورهمی‌های خانوادگی، تجمع ها و سفرها در شرایط کرونایی تاکید کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا، به کمبودهای موجود در حوزه بیمارستانی اشاره کرد و گفت: تامین دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های استان و همچنین کپسول اکسیژن20 و40 کیلویی یک اولویت است.

فریدون رحمانی افزود: هم‌اکنون تمام کپسول‌های اکسیژن در سطح بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و چندین دستگاه اکسیژن‌ساز جدید نیز خریداری شده و در حال نصب است.

وی با اشاره بر اینکه در گذشته ماهانه 30 تن اکسیژن مایع در بیمارستان‌های استان مصرف می شد، گفت: میزان مصرف اکسیژن مایع در وضعیت کنونی به 200 تن رسیده است و قطع چند دقیقه فعالیت دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان زمینه بروز یک فاجعه را فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، برای خرید یک دستگاه اکسیژن‌ساز بین 2 تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این امر همکاری نهادهای دولتی، غیردولتی، موسسات و خیران و مردم را می‌طلبد.

رحمانی بر تامین دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون برای پزشکان و کادر درمان تاکید کرد و گفت: برای تهیه یک دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون400 هزار تا چهار میلیون تومان هزینه نیاز است.

وی به کمبود دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی بیماران و اقلام ساده مانند شیلد و عینک در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبودهای که وجود داد کادر درمان با تمام توان در حال خدمت‌رسانی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری به کمبود نیروی انسانی به خصوص نیروی خدماتی و همراه بیمار در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: تامین نیروی خدماتی و همراه بیمار از سوی نیروهای داوطلب یک امر ضروری است.

وی اظهار داشت: در صورت تامین نیروی داوطلب همراه بیمار، اجرای طرح ممنوعیت همراه داشتن بیماران را در بیمارستان‌های استان به منظور کاهش انتقال بیماری و همچنین خلوت شدن بخش‌های بیمارستان اجرایی خواهیم کرد.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از آمادگی نیروهای جهادی برای اجرای طرح همراه بیمار در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح که از اول آذر ماه به صورت پایلوت در بیمارستان هاجر شهرکرد اجرا می‌شود، 90 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام عابدین توحیدنیا افزود: این افراد در قالب سه تیم سه نفر در هر شیفت خدمات به بیماران ارائه می‌دهند تا از ورود همراه بیمار به بیمارستان جلوگیری شود و آمار ابتلای بیمارستانی کاهش و بیمارستان‌ها خلوت شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید 19 شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله 2 متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*