پنج‌شنبه 12 مهر 1403

15 خرداد بت وابستگی ایران به نظام‌های غربی را شکست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 خرداد بت وابستگی ایران به نظام‌های غربی را شکست

قزوین - ایرنا - فعال سیاسی در قزوین گفت: قیام 15 خرداد به رهبری امام خمینی (ره) بت وابستگی ایران به نظام‌های غربی را در شکست و به همه مسلمانان جهان دلداری داد.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیام 15 خرداد دارای یک سابقه تاریخی بود که باید مورد توجه قرار گیرد، در دهه 40 شمسی استبداد در ایران حاکمیت پیدا کرده و رعب و وحشتی عظیم در حوزه‌های علمیه و بین علما و روشنفکران ایجاد کرده بود که کسی فکر مخالفت در سر نداشته باشد.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) به این سد استبدادی بعد از جنبش مشروطه آگاه شده بود و تلاش کرد تا بالاخره با قیام خود و همکاری مردم طرفدار آزادی و ضد استبدادی بت این استبداد را در هم شکست.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: امام (ره) به این نتیجه رسیده بود که وابستگی حکومت شاهنشاهی به کشورهای انگلیس و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود و به جایی می‌رسد که اگر یک سگ آمریکایی شاه ایران را بگیرد حق محاکمه آن را نخواهیم داشت، همین وابستگی و سرسپردگی نظام شاهنشاهی به آمریکا و انگلیس بود که امام را در مقابله با آنها قرار داد.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اوضاع خاورمیانه در دهه 40 تشریح کرد: غربی‌ها اسراییل را در دل خاورمیانه کاشتند و به دنبال فروش سلاح رفتند، کشورهای منطقه را تحت کنترل خودشان قرار دادند و به نوعی برای خودشان محفلی امن ایجاد نمودند، برای ایادی آمریکا اسراییل مهم تر از همه بود و هیچ کس جرات نداشت حرفی علیه این رژیم غاصب بزند، در چنین شرایطی امام (ره) وارد میدان شد و ایستادگی کرد و به همه جهان اسلام دلداری داد که اینطور نیست همه تابع حکومت پهلوی باشند.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: وابستگی ایران به نظام شاهنشاهی نه تنها اقتصادی، بلکه فرهنگی و سیاسی بود و متاسفانه کار به جایی رسیده بود که وزیر و نماینده مجلس از سوی کشورهای انگلیس و امریکا به ایران معرفی می‌شد.

وی بیان داشت: من خود نماینده مجلسی را سراغ داشتم که به سفارش انگلیسی‌ها در ایران نماینده شده بود و معتقد بود که اختیار وزاری کشور در ایران دست آمریکا و انگلیس بود.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی خاطرنشان کرد: هرکشوری استقلال ایران را بشناسد، تبادل اقتصادی و فرهنگی با او اشکالی ندارد، اما دخالت در امور داخلی ما هرگز پذیرفته نیست و آن چه را که امروز نسل جدید باید از قیام 15 خرداد یاد بگیرد همین مقابله با وابستگی است.

فعال سیاسی اصولگرا در استان قزوین یادآور شد: فراموش نکنیم در دوران حکومت پهلوی 80 هزار مستشار خارجی در ایران حق توحش می گرفتند و بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های نظامی در داخل کشور برای ما امر و نهی می‌کرد که امام (ره) با قیام 15 خرداد در مقابل آنها ایستاد.

*س_برچسب‌ها_س*