شنبه 14 مهر 1403

18 درصد سرمایه‌گذاری خارجی کشور در زنجان صورت گرفته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
18 درصد سرمایه‌گذاری خارجی کشور در زنجان صورت گرفته است

زنجان - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته 850 میلیون دلار بود که 18 درصد از آن یعنی حدود 160 میلیون دلار در استان زنجان صورت گرفته است.

ناصر فغفوری روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان افزود: این آمار از مرکز اعلام شده و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در برخی از واحدهای تولیدی در این آمار لحاظ نشده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته 27 واحد تولیدی، احیا و 163 مورد پروانه بهره‌برداری صادر شد که در مجموع 190واحد نیمه‌تمام، احیا و راه‌اندازی شدند.

فغفوری خاطرنشان کرد: جهش تولید به معنای این نیست که کارهایی مجزا از وظایف ذاتی انجام دهیم بلکه به دنبال این هستیم که پروژه‌ها با اثربخشی بیشتری انجام شوند.

وی تصریح کرد: هر فعالیت صنعتی برای توسعه استان با رویکرد جهش تولید و متفاوت از سال‌های گذشته انجام می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، زنجان می‌تواند بندر خشک صادراتی شمال‌غرب کشور باشد که اگر بتوانیم این مهم را جا بیندازیم، یک تحول اساسی در حوزه ریلی و ترخیص کالا می‌تواند صورت پذیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز گفت: این نهاد، 2 پروژه شامل پروژه وصال ابهر و امید هیدج در اقتصاد مقاومتی داشت که در مجموع تا کنون 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رضا خواجه‌ای با بیان اینکه تا کنون در مجموع 64 میلیارد ریال برای این پروژه‌ها هزینه شده است، اظهار داشت: 26 میلیارد ریال برای پروژه ابهر و 38 میلیارد ریال برای پروژه امید هیدج هزینه شده و 23 میلیارد ریال دیگر برای اتمام پروژه‌ها مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه وصال ابهر در زمینی به مساحت 735 مترمربع با 267 مترمربع محوطه‌سازی در 6 طبقه و یک بلوک ساخته می‌شود که میانگین مساحت واحدها 111 مترمربع است.

خواجه‌ای افزود: پروژه امید هیدج نیز در زمینی به مساحت 1425 مترمربع با 357 مترمربع محوطه‌سازی در پنج طبقه و پنج بلوک ساخته می‌شود که میانگین مساحت واحدها 100 مترمربع است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی برای 2 هزار واحد، برنامه‌ریزی شده بود که 2186 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

وی افزود: این طرح به دلیل تکرار سالانه، تداوم اشتغال دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: برای اشتغال مستقیم هر فرد در حوزه مسکن و شهرسازی، نیاز به 200 تا 250 میلیون تومان سرمایه‌گذاری بوده و برای ساخت هر 100 مترمربع، یک اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

مسعود بیات‌منش اظهار داشت: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به تعداد 13 هزار و 550 واحد مسکونی در استان زنجان طی 2 سال آینده، شمار قابل توجهی شغل مستقیم در این بخش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت در موضوع اشتغال به صورت جدی ورود پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: دولت برای تحقق این امر، زمین و وام در اختیار متقاضیان قرار داده و اقداماتی مانند انتخاب پیمانکار و سایر تسهیلات و تخفیفات را انجام می‌دهد تا این اتفاق بیفتد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با اشاره به 25 پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی این استان برای سال 99 گفت: از مجموع این پروژه‌ها 12 مورد مربوط به جهش تولید است.

رامین میرزایی افزود: در صورتی که این پروژه‌ها به نتیجه برسند، شاهد دگرگونی اساسی در بخش صنعت استان زنجان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از جلسات آینده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، هر یک از دستگاه‌ها مسائل، موانع و مشکلات موجود در مسیر اجرای این پروژه‌ها را گزارش می‌دهند.

*س_برچسب‌ها_س*