پنج‌شنبه 19 مهر 1403

20 درصد جمعیت شهری مازندران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
20 درصد جمعیت شهری مازندران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

نوشهر - ایرنا - معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران از سکونت دست کم 20 درصد از جمعیت شهری استان در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای شهرها خبر داد.

سید عباس راهگشای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود: در حال حاضر بیش از 9 هزار و 279 هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و بافت تاریخی در استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از این میزان چهار هزار و 990 هکتار بافت ناکارآمد شهری فرسوده است که بیشترین حجم این بافت به ترتیب در شهرهای ساری با 639 هکتار، آمل با 401 هکتار، بابل با 320 هکتار و قائمشهر با 317 هکتار و کمترین آن نیز در شهر کلارآباد با 18 هکتار وجود دارد.

این مسئول گفت: سکونتگاه های غیررسمی مناطق حاشیه ای شهرهای استان نیز دارای سه هزار و 289 هکتار است که پیش بینی می شود 200 هزار نفر در این مناطق سکونت داشته باشند.

راهگشای افزود: شهر بابل با یکهزار و 57 هکتار، قائمشهر با یکهزار و 51 هکتار بیشترین وسعت سکونتگاه های غیررسمی مازندران را دارند.

وی با اشاره به وجود یکهزار هکتار بافت تاریخی استان، گفت: بیشترین بافت تاریخی استان در دو شهر ساری و بابل وجود دارد.

راهگشای از وجود 20 پروژه نیمه تمام شهری در استان خبر داد و افزود: برای تکمیل این پروژه ها که شامل بهسازی، احداث بنا و مرمت بافت ناکارآمد شهری (فرسوده)، سکونتگاه های غیررسمی (مناطق حاشیه ای شهرها) و تاریخی 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سال گذشته از این مبلغ 20 میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار ملی

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای برخی پروژه ها در استان گفت: این میزان اعتبار برای شهرهای بالای 200 هزار نفر در مازندران اختصاص یافت که در زمینه اجرای طرحهای فرهنگسرا، پارگ ها و بهسازی و نوسازی معابر هزینه می شود.

وی بر ضرورت اقدامات زیربنایی برای احیا و بازآفرینی شهری استان تاکید کرد و خواستار مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و تخصیص یک سوم اعتبارات آن دستگاه ها برای بازآفرینی بناها، فضاها، تأسیسات و تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب شهری شد.

راهگشا نفوذناپذیری برای ارایه خدمات شهری، مهاجرت پذیری، فرسودگی شبکه خدمات شهری، فرسودگی بناها و آسیب‌پذیری آن در برابر سوانحی مانند زلزله، تبدیل شدن به کانون ها آسیب های اجتماعی، فقدان برخی خدمات فرهنگی، آموزشی و شهری به لحاظ کمی و کیفی، تخلیه برخی واحدها به دلیل فرسودگی و تبدیل برخی مناطق به سکونت‌گاه و تجمع معتادان و مشکلات نوسازی شبکه های فاضلاب، آب، گاز و برق، از اصلی ترین مشکلات بافت فرسوده بر شمرد.

وی از معرفی یکهزار واحد فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک ها در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون از این تعداد واحد 434 واحد موفق به دریافت تسهیلات با سود 9 درصد شدند.

معاون راه و شهرسازی مازندران همچنین از توزیع 14هزار و 942 تن قیر بین شهرهای استان از سال 96 تاکنون خبر داد و اظهار داشت: این قیر برای بهسازی و نوسازی معابر و آسفالت راهها در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است.

جمعیت استان مازندران طبق سرشماری سال 95 حدود سه میلیون و 283 هزار نفر اعلام شد که 53 درصد از این جمعیت در شهرها و 47 درصد در روستاها سکونت دارند و حدود 624 هزار واحد مسکونی در شهرها و حدود 500 هزار واحد مسکونی در روستاها سرپاست.

*س_برچسب‌ها_س*