یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

20 هزار تراکتور تا پایان سال توزیع می شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
20 هزار تراکتور تا پایان سال توزیع می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تا پایان سال قرار است 20 هزار تراکتور در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

آقای محمد جواد عسگری در برنامه صف اول به موضوعاتی در حوزه قانون هوای پاک تا قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی پاسخ داد.

چرا اجرای قانون هوای پاک کمتر از 10 درصد بوده است؟

آقای عسگری: در بحث قانون هوای پاک تعدادی از دستگاه ها همچون وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت جهاد مکلف به اجرای احکامی بودند که متاسفانه تنها 20 حکم اجرا و 200 احکام اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است.

در وزارت کشور با دستگاه های متولی جلساتی گذاشتیم و همواره به دستگاه ها تذکر دادیم که موضوع را پیگیری کنند. بسیاری از دستگاه ها مشکلات مالی و پشتوانه مالی را مطرح می کنند و همچنین اشاراتی دارند که از لحاظ ظرفیتی نتوانستند فضا را دنبال کنند. به عنوان مثال وزارت نفت باید سوخت استاندارد تولید می‌کرد که وزیر نفت به بحث تحریم ها و پشتوانه مالی اشاره کردند، اما ما نپذیرفتیم.

در بودجه 1401 مشکلاتی بوجود آمد که سازمان برنامه و بودجه که هنوز تخصیص اعتبار نداده است و ایرادی گرفتیم که اگر بودجه ای اختصاص ندهیم، قطع به یقین ایراداتی می افتد.

از سال 96 تاکنون قانون هوای پاک باید اجرا شود، گرچه بودجه 1401 تخصیص نیافته، اما از سال 96 به بعد اگر هرسال مقداری انجام شود، قطعا اتفاقات بهتری می افتد.

مجلس در قالب قانون وظایف خود را انجام داده و به دستگاه های متولی اعلام کردیم که کدام دستگاه ها کار خود را انجام ندادند.

قانونی که مجلس تصویب کرده از ضمانت اجرایی کافی برخوردار نیست؟

آقای عسگری: وظیفه مجلس قانون گذاری است و اینکه فضای نظارتی را دنبال کند، ایرادات و کم کاری ها احصاءکردیم که طبق قانون باید به دستگاه های مرتبط با حوزه نظارت بدهیم‌.

در خصوص وضعیت تراکتورسازی تبریز توضیح دهید؟

آقای عسگری: مدیرعامل تراکتورسازی تبریز به کمیسیون کشاورزی دعوت کردیم.

27 هزار متقاضی تراکتور داریم، بانک کشاورزی آوردیم و قرار شد در 6 ماهه دوم (تا پایان سال) 20 هزار تراکتور تامین شود که خوشبختانه حرکت خوبی صورت گرفته است.

بنابر بررسی های صورت گرفته 12 هزار تراکتور تولید شده که بتدریج توزیع می شود. اکنون آمار دقیقی از توزیع نداریم، اما حرکت خوبی صورت گرفته که از ظرفیت تراکتورسازی تبریز استفاده کنیم.

در حال تکمیل

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی