دوشنبه 2 مهر 1403

220 هزار دوز واکسن کرونا به اتباع غیرایرانی تزریق شد / تکمیل واکسیناسیون؛ بهترین اقدام برای مقابله با کووید19

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
220 هزار دوز واکسن کرونا به اتباع غیرایرانی تزریق شد / تکمیل واکسیناسیون؛ بهترین اقدام برای مقابله با کووید19

با توجه به این نکته که تا زمانی که واکسیناسیون در کشور به حد قابل قبولی نرسد ایمنی و مصونیت نیز حاصل نخواهد شد از این رو برای رسیدن به حد اعلا بیش از 220 هزار دوز واکسن به اتباع غیر ایرانی در سیستان و بلوچستان تزریق شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، آمار مبتلایان به بیماری کرونا در سیستان وبلوچستان طی روزهای گذشته در حالی از نظر موارد مثبت جدید و بستری روند نزولی به خود گرفته که سرعت‌ش، آن گونه که مورد انتظار پزشکان بوده، نیست. بی توجهی به سلامت در روزهایی که سلامتی زیر تیغ کرونا و سویه های آن هست منطقی نبوده و بازی با جان دیگران محسوب می شود، در این بین واکسن راهکاری برای مقابله با این بیماری به شمار می رود. واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک دو راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 بوده، و به گفته پزشکان و محققان تکمیل واکسیناسیون، ماسک زدن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی بهترین راه مقابله با کرونا به ویژه سویه اومیکرون می باشد. سرعت اومیکرون بالا بوده و همگان باید بیش از پیش مراقب باشند که این مهمان ناخوانده در هر لحظه خودنمایی کرده و عادی انگاری دستورالعمل های بهداشتی بر گستره آن دامن می زند. دکتر مختاری عضو کمیته علمی کرونا در این باره گفت: تب، بدن درد، سرفه‌های خشک و گلو درد از علایم این سویه هست. این سویه با بیش از 50 جهش می‌تواند هر یک و نیم تا سه روز میزبان‌هایش را دو برابر کند؛ با سبقت گرفتن سویه اومیکرون از دیگر سویه‌های کروناویروس همچون آلفا، بتا و دلتا در سراسر جهان، مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه کرده است که افراد محتاط باشند؛ زیرا این سویه به طور مؤثر بین مردم منتقل می‌شود. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اومیکرون ایجاد کند. امیکرون در سیستان و بلوچستان رو به افول هست علی خواجه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در اینباره با بیان اینکه با کاهش تعداد موارد مبتلا و بستری روبرو هستیم، اما همچنان نگرانی ها درخصوص کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ایام پایانی سال و نوروز 1401 و تغییر شرایط فعلی وجود دارد، افزود: توصیه ما به همه افراد تکمیل فرآیند واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی هست.

محمد هادی عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم صبح امروز با بیان اینکه در هفته گذشته 582 مورد جدید مثبت آزمایشگاهی وجود داشت که حدود 41 درصد نسبت به مدت مشابه هفته قبل کمتر بود، افزود: تعداد موارد بستری در مدت ذکر شده 71 نفر بود که نسبت به مدت مشابه 30 درصد کاهش داشت، و متاسفانه هشت نفر از هم استانی ها نیز بر اثرابتلا به این ویروس جان باختند که در این بخش نیز نسبت به مدت مشابه با 35 درصد کاهش مواجه بودیم. وی در خصوص روند واکسیناسیون اضافه کرد: با عبور تعداد دوزهای تزریقی واکسن از مرز سه میلیون و 700 هزار در سیستان وبلوچستان پوشش نوبت اول واکسیناسیون برای افراد بالای هجده سال به 84 درصد رسید، در نوبت دوم 71 درصد و در نوبت سوم نیز33 درصد اقدام به دریافت واکسن کرده اند. این مسئول یادآور شد: وضعیت واکسیناسیون در جمعیت دانش آموزی 12 تا 18 سال نیز تقریبا به همین شکل هست و 84 درصد نوبت اول و 77 درصد واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند. وی با بیان اینکه سلامت موضوعی است که مرز نمی شناسد، تاکید کرد: از ابتدای شروع روند واکسیناسیون کرونا و دسترسی به این واکسن بیش از 220 هزار دوز نیز به اتباع غیر ایرانی (افغانی) تزریق شده است. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وضعیت رنگبندی بیماری کرونا در زاهدان بر اساس آخرین اطلاعات از سمت وزارت بهداشت را نارنجی عنوان کرد و گفت: از نظر نقشه رنگبندی شهرستان زابل قرمز، شهرستان های جنوبی چابهار، کنارک، زرآباد و نیکشهر آبی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد به سر می برند. عباسی خاطر نشان کرد: صرف نظر از نوع رنگبندی اقداماتی که باید انجام شود بهترین و مناسب ترین آن، اقدام به تکمیل روند واکسیناسیون هست، هم اینک امکان تزریق برای افراد بالای پنج سال فراهم بوده و واکسن نوبت چهارم برای افرادی که دارای ضعف ایمنی بدنی هستند نیز تزریق می شود. انتهای پیام /
220 هزار دوز واکسن کرونا به اتباع غیرایرانی تزریق شد / تکمیل واکسیناسیون؛ بهترین اقدام برای مقابله با کووید19 2
220 هزار دوز واکسن کرونا به اتباع غیرایرانی تزریق شد / تکمیل واکسیناسیون؛ بهترین اقدام برای مقابله با کووید19 3