یک‌شنبه 15 مهر 1403

30 درصد تست سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در زنجان مثبت بوده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
30 درصد تست سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در زنجان مثبت بوده است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مجموع 44 هزارو 766 مورد نمونه سرپایی گرفته شده و از این تعداد نتیجه تست 13 هزارو 578 مورد مثبت اعلام شده است که 30 درصد موارد را شامل می‌شود.

دکتر محمدرضا صائینی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در ارتباط با آخرین وضعیت کرونایی این استان افزود: طی هفته گذشته رنج بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان بین 34 تا 59 نفر و به طور میانگین 47 نفر بوده که در زمان حاضر 299 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند. وی یادآوری کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا تاکنون 865 بیمار کرونایی در نقاهتگاه‌های استان تحت مراقبت قرار گرفتند که اکنون این رقم به 14 نفر رسیده است و اقدامات لازم انجام می شود و تعداد کل نمونه سرولوژی بررسی شده در سطح استان12 هزارو 632 مورد و تعداد کل نمونه گیری ها حدود 17 هزار نفر بوده است. این مسئول ادامه داد: موارد مثبت کووید -19 بخش بستری 33 درصد است و از 9 هزارو 919 مورد بستری و نمونه گرفته شده که سه هزار و 301 مورد مثبت بوده، هفت هزار و 823 نفر نیز کاملا بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

به گفته صائینی، حدود 80 درصد این بیماران بهبود یافته اند و اکنون 299 نفر (سه درصد) از مجموع 9 هزار و 919 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص درصد مرگ ناشی از بیماری کووید - 19 نیز ادامه داد: از تعداد 16 هزارو 879 نفر بیمار کرونایی شناسایی شده متاسفانه 435 مورد (حدود 2.5 درصد) بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و میزان بهبودی در موارد مثبت قطعی کووید - 19 حدود 84 درصد است. صائینی افزود: تاکنون مجموع 81 هزار و 100 نفر در مراکز 16 ساعته استان مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند و اکنون به لحاظ بیماران سرپایی به وضعیت قبل از پیک بیماری بازگشته و تقریبا به ثبات نسبی رسیده‌ایم. وی با بیان اینکه در هفته جاری به صورت تدریجی موارد بستری در بیمارستان‌های استان افزایش یافته است، اضافه کرد: افرادی در جامعه هستند که پس از اینکه کنترل‌های سرپایی برای آنان انجام شده اما در منزل دوباره دچار علائم شدیدتری شده و این به بستری منجر شده است. این مسؤول همچنین در ارتباط با وضعیت شهرستان‌های زنجان به لحاظ بیماری کرونا، ادامه داد: شدت موج کرونا در شهرستان ابهر بیش‌تر بوده زیرا جمعیت کمتری دارد و و از طرفی افت و خیزها نیز با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: وضعیت این بیماری در شهرستان خدابنده پایدار بوده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه شهرستان‌های خرمدره، ابهر و زنجان در وضعیت قرمز و شهرستان سلطانیه در وضعیت نارنجی قرار دارند، گفت: اکنون ثبات خوبی از لحاظ بیماری کرونا در شهرستان طارم وجود دارد و وضعیت سفید گزارش شده اما در شهرستان ماهنشان موارد مثبت ثبات و بستری مشکوک کرونایی در حال افزایش بوده و در وضعیت زرد قرار گرفته و شهرستان ایجرود نیز دارای وضعیت با ثباتی است. صائینی همچنین با تقدیر از همکاری هیات های مذهبی استان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام محرم، نیز خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک توسط خادمین هیاتهای مذهبی و مسؤولان استان 85 درصد، شاخص رعایت استفاده از ماسک توسط عزاداران 73 درصد، رعایت فاصله‌گذاری هیات های مذهبی 71 درصد بوده است.

*س_برچسب‌ها_س*