سه‌شنبه 17 مهر 1403

4 میلیارد ریال به گردشگری منطقه ریوی مانه‌وسملقان اختصاص یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
4 میلیارد ریال به گردشگری منطقه ریوی مانه‌وسملقان اختصاص یافت

بجنورد - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: چهار میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در محدوده محوطه باستانی «ریوی» در شهرستان مانه‌وسملقان اختصاص یافت.

حبیب یزدان‌پناه روز دوشنبه با اعلام این مطلب اظهار داشت: با اعتبار یادشده عملیات اجرایی تأمین زیرساخت‌های گردشگری برای محوطه تاریخی ریوی آغاز شده و قرارداد آن به پیمانکار طرح ابلاغ شد تا زیرساخت‌هایی مانند آسفالت راه دسترسی اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این محوطه تاریخی در رشد صنعت گردشگری منطقه، طرح ایجاد سایت‌موزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی تهیه و مورد تصویب کارگروه گردشگری و شورای فنی استان قرار گرفته است.

وی نزدیکی این محوطه تاریخی به شهر آشخانه و جاده ارتباطی گرگان به مشهد را فرصت مناسبی برای ایجاد سایت‌موزه گردشگری دانست و گفت: این سایت‌موزه، زمینه رشد صنعت توریسم در دشت سملقان را فراهم می کند.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد که بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی، یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده و از حدود 3500 سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

آغاز مطالعات باستان‌شناختی در تپه معصوم زاده بجنورد

یزدان‌پناه همچنین از آغاز مطالعات باستان‌شناختی در تپه معصوم زاده بجنورد خبر داد و گفت: انجام مطالعات فراگیر باستان‌شناختی در اولویت اول و شرط لازم برای ارائه برنامه‌های آمایشی و حفاظتی است که این مهم در محوطه معصوم زاده بجنورد هم‌زمان با شهریورماه جاری آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: این مطالعات با اعتبار یک میلیارد و 300 میلیون ریال و با سرپرستی دکتر زهرا لرزاده، با رویکرد توجه به منظر تاریخی شهر بجنورد انجام می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: امیدواریم با افزایش همکاری دستگاه‌ها و نهادهایی از جمله شهرداری در راستای ساماندهی محوطه، هم‌زمان با مطالعات باستان‌شناختی این محوطه مهم بجنورد، که بخشی از سند هویت مرکز خراسان شمالی را در خود جای داده است، عملیات پاک‌سازی و مرحله مقدماتی ساماندهی طرح انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم پژوهش‌های بلندمدت، توان بالقوه‌ای که حیات پایدار این شهر را تضمین می‌کند، شناسایی شده و برای حفظ اصالت و ارزش‌های اقتصادی، تاریخی و فرهنگی مردم به کار گرفته شود.

تپه معصوم‌زاده بجنورد با شماره 708 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

621 اثر استان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و از مجموع این تعداد 509 اثر تاریخی، 42 اثر طبیعی، 70 اثر ناملموس و 11 اثر نیز ثبت جهانی شده است. استان خراسان شمالی با داشتن هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و هرساله پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) عبوری است.

*س_برچسب‌ها_س*
4 میلیارد ریال به گردشگری منطقه ریوی مانه‌وسملقان اختصاص یافت 2