دوشنبه 16 مهر 1403

54 درصد بیماران کرونایی بستری در آی سی یو بیمارستان‌های زنجان بدحال هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
54 درصد بیماران کرونایی بستری در آی سی یو بیمارستان‌های زنجان بدحال هستند

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: میانگین تعداد بیماران کرونایی بستری در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌های این استان حدود 80 نفر است که از این تعداد 54 درصد را بیماران بدحال تشکیل می‌دهند.

دکتر پرویز قزلباش روز پنجشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری از بیماری کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ارتباط با آخرین وضعیت استان به لحاظ این بیماری افزود: هم اکنون استان در اوج بیماری کرونا قرار دارد اما از حدود سه هفته گذشته روند ابتلا به بیماری کرونا به صورت خط صاف بوده و در مواقعی به طور قطره چکانی در حال کاهش است.

وی اضافه کرد: هم اکنون 499 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تعداد بیماران بستری طی روز گذشته 69 نفر ثبت شد که همانند روزهای قبل با وجود نوساناتی ثابت بوده و روند خطی در آمار بستری‌ها حاکم است.

این مسؤول ادامه داد: بستری بیماران کرونایی در آی سی یو بیمارستان‌های استان کاهش محسوس نشان نمی دهد و تعداد جدید بستری ها در این بخش روزانه به طور متوسط به 14 تا 15 نفر رسیده است و این موضوع هشدار برای افرادی است که با تصور کاهش شمار مبتلایان نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی بی توجهی می کنند.

وی با اشاره به افزایش بیماران بدحال کرونایی در پیک دوم بیماری کرونا نسبت به دوران گذشته، اظهار داشت: میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش پیدا نکرده اما طبیعی است که با افزایش بیماران بدحال در روزهای آتی افزایش تعداد مرگ و میر در این استان به وقوع خواهد پیوست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ارتباط با مراجعه بیماران سرپایی به مراکز 16 ساعته و درمانگاه‌های استان نیز ادامه داد: میزان مراجعه‌کنندگان به بخش سرپایی بطور تقریبی به 500 نفر در روز رسیده که ثابت بوده و مراجعه به درمانگاه‌ها نیز در حال نوسان است.

وی اضافه کرد: هر چه میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های استان افزایش پیدا کند عوارض بیشتری رخ خواهد داد و طبیعی است که روند فوتی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کند زیرا با افراد بستری در بیمارستان‌ها تناسب دارد.

این مسؤول ادامه داد: با شیوع کرونا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما پس از کاهش شمار مبتلایان زندگی به روند عادی باز می گردد که به همین دلیل حالت مواج بودن بیماری تا وقتی که واکسن و درمان موثری برای آن پیدا نشود ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و سازمان‌های استان و فاصله گذاری اجتماعی در مراکز مختلف، خاطرنشان کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مکان های مختلف به ویژه مراکز تجمعی اهمیت زیادی دارد که این موضوع همچنن با جدیت از سوی بازرسان پیگیری و موارد تذکر داده می شود.

*س_برچسب‌ها_س*