شنبه 14 مهر 1403

85 درصد تخت‌های بیمارستانی زنجان به بیماران کرونایی اختصاص دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
85 درصد تخت‌های بیمارستانی زنجان به بیماران کرونایی اختصاص دارد

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون نزدیک به 85 درصد از تخت‌های بیمارستانی این استان به بیماران کووید_19 اختصاص دارد، که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها، ورودی به مراکز بیمارستانی کاهش یابد.

دکتر علیرضا آرمانی‌کیان روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: اکنون در وضعیت هشدار بستری بیماران کرونایی و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قرار داریم. وی اضافه کرد: در حال حاضر در نقطه سر به سر قرار داریم به این معنی که شماری از بیماران با بهبودی مرخص و بلافاصله بیماران دیگر جایگزین آنها می‌شوند که این شرایط هشدار است. این مسؤول با تاکید بر اینکه افرادی که حس می‌کنند مبتلا به کرونا هستند مراجعه حضوری به بیمارستان ها نداشته باشند، ادامه داد: افراد با مراجعه به درمانگاه‌های 16 ساعته غربالگری می‌شوند و آنهایی نیاز به آزمایش دارند، انجام و داروهای مورد نیاز بیماران سرپایی هم تجویز و توصیه‌های لازم انجام می‌شود. به گفته دکتر آرمانی‌کیان اولویت اصلی برای بیماران سرپایی، مراقبت‌های خانگی است و استفاده از تخت‌های بیمارستانی، برای مواردی است که به تشخیص پزشکان آموزش دیده در درمانگاه‌ها، انجام می‌شود و بیمارانی که در شرایط حاد نیستند در منزل با سرویس‌های بسیار ساده و قرنطینه خانگی، شرایط بهتری می‌یابند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با بیان اینکه دوره بیماری کرونا 28 روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا 90 روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، ادامه داد: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه بستری کمبود دارو نداریم همچنین در داروهای بیماران سرپایی نیز مشکلی در استان وجود ندارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: داروهای تولید داخل در سطح شهر، به صورت ارزان‌قیمت وجود دارد و به راحتی تهیه می‌شود.

وی اظهار داشت: داروی رمدیسیویر و فاوایپیراویر، مصرف بیمارستانی دارد و برای بیمارانی است که ریه آنها، 40 درصد درگیر و دچار عفونت شده و نیاز به درمان‌های جدی‌تر دارند که این داروها از بیمارستان تهیه می‌شود و به تازگی هم سازمان های بیمه‌گر جبران هزینه های این بیماری را می‌پذیرند و در صورت‌حساب بیمارستان این مهم لحاظ می‌شود.

به گفته این مسؤول، با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو 200 تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی استان حدود 2 هزار نفر است.

*س_برچسب‌ها_س*