یک‌شنبه 15 مهر 1403

آتش سوزی مراتع و باغات زنجان در 6 ماهه نخست امسال 30 درصد کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آتش سوزی مراتع و باغات زنجان در 6 ماهه نخست امسال 30 درصد کاهش یافت

زنجان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: وسعت آتش سوزی مراتع، باغات، جنگل و گندمزارهای این استان طی 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 30 درصد کاهش نشان می‌دهد.

صفی الله کرامتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طی مدت یاد شده قریب 89 فقره آتش سوزی در این عرصه های طبیعی اتفاق افتاده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (6 ماهه 98) به میزان 2 درصد کمتر شده که به حتم هشدارها و توصیه ها، تاثیرگذار بوده است.

وی اظهار داشت: بیشترین آتش سوزی عرصه های طبیعی استان طی 6 ماهه نخست امسال مربوط به شهرستان های زنجان و طارم و کمترین آن نیز در شهرستان خرمدره، اتفاق افتاده است که انتظار می رود مردم در حفظ و حراست از مراتع، باغات، جنگل ها و گندمزارها با دستگاه های مسوؤل همکاری بیشتری داشته باشند تا شاهد چنین حوادث تلخ و ناخوشایند نباشیم.

کرامتی با بیان اینکه آتش سوزی جنگل در این استان بسیار کم اتفاق می افتد، تصریح کرد: چهار مورد از آتش سوزی ها با وسعت حدود 25 هکتار مربوط به مزارع گندم و جو، پنج مورد با وسعت حدود 2 هکتار مربوط به باغات و مابقی نیز شامل مرتع است.

به گزارش ایرنا، امسال بیش از 700 هکتار مرتع، باغ و گندمزار در این استان طعمه آتش شد که برخی از این حریق ها به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری افراد و برخی دیگر نیز به صورت عمدی اتفاق افتاده است.

متاسفانه بر اثر آتش سوزی عرصه های طبیعی، برخی خزندگان و جوندگان کند حرکت ازجمله مار، لاک پشت، مارمولک، آفتاب پرست، موش صحرایی و حشرات که جزو چرخه های طبیعت هستند زنده زنده در آتش سوخته و صحنه های بسیار تلخ و ناگواری خلق می شود که به دور از انصاف و انسانیت است.

از گردشگران طبیعت، چوپانان و شکارچیان، انتظار خواست در صورت برافروختن آتش در دامان طبیعت مواظب گسترش حریق باشند و قبل از ترک محل نیز با خاک آن را پوشانده و از خاموش بودن آن مطمئن شوند و لازم است افراد از انداختن ته سیگار روشن و همچنین دور انداختن خرده شیشه ها و پلاستیک ها در طبیعت به جد خودداری کنند چراکه این مواد نیز می تواند عاملی بر وقوع آتش سوزی‌ها باشد.

*س_برچسب‌ها_س*