دوشنبه 16 مهر 1403

آثار ادبی ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو ارائه شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آثار ادبی ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو ارائه شد

جمهوری اسلامی ایران با ارائه آثار ادبی جدید در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو حضور پیدا کرد.

جمهوری اسلامی ایران با ارائه آثار ادبی جدید در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو با شعار «حقوق مؤلفین و آزادی» (23 تا 28 فروردین‌ماه) با حضور بیش از 120 ناشر بوسنیایی و بین‌المللی در 110 غرفه در محل مجموعه فرهنگی ورزشی اسکندریه برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه، کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آمریکا، عربستان سعودی، صربستان، کرواسی، سوئد، دانمارک، نروژ و آلمان به معرفی داشته‌های فرهنگی و ادبی خود پرداختند. مجموعاً 60 برنامه معرفی و رونمایی از کتاب و کارگاه‌های مختلفی در این دوره اجرا شد.

مهمترین برنامه جنبی این نمایشگاه برگزاری سمینار «حق مؤلف و آزادی؛ مسائل سنتی و چالش‌های فناورانه» با سخنرانی متخصصان امر از کشورهای بوسنی و هرزگوین، ایران، اسپانیا، مصر، یونان، مونته نگرو، ترکیه و آلمان و نماینده یونسکو بود.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین با ارائه جدیدترین آثار منتشر شده خود و آثار ادبی، دینی، تاریخی، گردشگری، ادبیات داستانی، مشارکت در سمینار نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی، رونمایی از کتاب و همچنین نمایش صنایع دستی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشورمان از طریق صفحه نمایش تعبیه شده در غرفه، در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو حضور داشت.

بخشی از غرفه ایران در این دوره به حوزه ادبیات کودک و نوجوان ایران با ارائه آثار ترجمه شده سنکا بشلیچ، اختصاص پیدا کرد.

همچنین، بخش ویژه‌ای به زبان فارسی و معرفی دوره‌های آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی کشورمان و بنیاد سعدی به علاقه‌مندان ارائه شد.

ویژگی متمایز حضور ایران در این دوره از نمایشگاه، علاوه بر حضور در ابعاد وسیع‌تر، ارائه آثار ادبی جدید و برگزاری برنامه رونمایی از آثار و مشارکت در سمینار اشاره شده، برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اثر پنج گنج حکیم نظامی بود که در مجاورت غرفه یونسکو برگزار شد.

تشریح قوانین حقوق مؤلفین و مصنفین در ایران در سمینار «حق مؤلف و آزادی - مسائل سنتی و چالش‌های فناورانه»، رونمایی از کتاب قصه‌های مجید به زبان بوسنیایی، اعطای دو جایزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب به آثار منتشره رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین، برپایی نمایشگاه نسخ خطی از آثار حکیم نظامی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بود.

رایزنی فرهنگی کشورمان برای کتاب قصه‌های مجید برنده جایزه بهترین اثر ادبیات بین‌الملل و برای کتاب آموزش زبان فارسی به بوسنیایی زبان‌ها، جایزه بهترین کتاب درسی دانشگاهی را اخذ کرد.