سه‌شنبه 10 مهر 1403

آرامش در بازار ارز؛ سیگنال کاهشی به دلار رسید / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 مهر 1403

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آرامش در بازار ارز؛ سیگنال کاهشی به دلار رسید / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 مهر 1403

اقتصادنیوز: تحلیلگران دلیل آرامش بازار ارز را کاهش تأثیرپذیری از اخبار منفی و بهبود ذخایر ارزی کشور می‌دانند؛ موضوعی که باید دید تا چه اندازه بر نوسانات دلار اثرگذار است؟

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران روز دوشنبه شاهد عقب‌نشینی و نوسان محدود قیمت‌ها در پی بازگشت آرامش به بازار ارز بودند، روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار هرات و تهران در میانه کانال 60 هزار تومان نوسان داد. دلار هرات معاملات روز گذشته را با گپ منفی 50 تومانی در 60 هزار و 480 تومان آغاز کرد و با در پیش گرفتن مسیر نزولی در نیمه اول معاملات، 60 هزار و 300 تومان نرخ گذاری شد. اما این پایان کار نبود و قیمت این اسکناس در نیمه دوم روز، تغییر مسیر داد و با نوسان مثبت به 60 هزار و 550 تومان رسید.

قیمت دلار در بازار تهران هم روندی مشابه دلار هرات را در پیش گرفت و معاملات روز دوشنبه را با گپ منفی 100 تومانی و قیمت 60 هزار و 300 تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات، با نوسان مثبت به 60 هزار و 500 تومان رسید. اما در نیمه دوم معاملات کاهش قیمت را در پیش گرفت و به 60 هزار و 350 تومان عقب نشست. در نهایت درهم امارات هم روز گذشته را با گپ مثبت 50 تومانی در 16 هزار و 600 تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول روز بدون تغییر باقی ماند. اما در نیمه دوم معاملات با نوسان مثبت به 16 هزار و 630 تومان رسید. روند افزایشی درهم حباب دلاری بازار دبی را چاق‌تر کرد و به 673 تومان رساند؛ وضعیتی که نشان از نقش مهم درهم در جلوگیری از کاهش قیمت بیشتر دلار دارد و به نوعی حمایت کننده قیمت دلار در بازار تهران و هرات بوده است. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، قیمت دلار در روزهای اخیر در بازه 60 هزار و 500 تومان تا 61 هزار تومان تومان تثبیت شده و نوسانات شدید نداشته است. تحلیلگران دلیل این آرامش را کاهش تأثیرپذیری بازار از اخبار منفی و بهبود ذخایر ارزی کشور می‌دانند. بهبود صادرات نفت نیز موجب تقویت منابع ارزی بانک مرکزی شده که در صورت نیاز، امکان مداخله و مهار نوسانات را فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، بیت‌کوین هم در بازار ارزهای دیجیتال تحت تأثیر نوسانات بازار ارز قرار گرفت و پس از یک روند افزایشی موقت، دوباره با کاهش مواجه شد. بیت‌کوین، روز گذشته با 2.7 درصد کاهش، از قیمت 65 هزار و 600 دلار به کانال 63 هزار دلار رسید. با این حال، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین تا پایان ماه اکتبر رشد کند. از سوی دیگر، صرافی‌ها اعلام کردند که در روزهای اخیر سرمایه‌ای معادل 1.2 میلیارد دلار به بازار ارزهای دیجیتال سرریز کرده است و روند نزولی اتریوم نیز صعودی شد. تتر (USDT) به عنوان یک استیبل‌کوین که به دلار آمریکا متصل است، با قیمت حدود 61 هزارو 352 تومان در بازار ارز ایران معامله می‌شود که بالاتر از دلار تهران قرار گرفته است. این ارز دیجیتال همچنان به دلیل ثبات خود و عملکرد به عنوان یک پناهگاه امن برای معامله‌گران در بازارهای پرنوسان، مورد توجه است

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازار ارز، دلار هرات و تهران به سمت حمایت‌های کلیدی خود در حال حرکت هستند و اگر دلار هرات به زیر 60 هزار و 400 تومان برسد، می‌تواند به سطح‌های پایین‌تر نظیر 59 هزار و 800 و 59 هزار و 600 تومان سقوط کند. این سناریو در صورت ادامه فشار فروش قابل تحقق است. با این حال، اگر قیمت دلار بالای 60 هزار و 500 تومان باقی بماند، احتمال بازگشت قیمت و شکست مرز 60 هزار و 800 تومان وجود دارد که در این صورت بازار وارد مسیر صعودی جدیدی خواهد شد. از سوی دیگر، درهم امارات با حفظ روند صعودی، تأثیر مستقیمی بر بازار دلار دارد و هرگونه نوسان در قیمت این ارز می‌تواند بر بازار دلار هرات و تهران تأثیرگذار باشد.

تحلیلگران تکنیکال برای دلار هرات مرزهای حمایتی و مقاومتی دقیقی تعیین کرده‌اند. در شرایط فعلی، حمایت اصلی دلار هرات در محدوده 60 هزار و 400 تومان قرار دارد. اگر قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، احتمالاً به سمت حمایت بعدی در حدود 59 هزار و 800 تومان حرکت خواهد کرد. همچنین، در صورت شکست این حمایت، کاهش بیشتر قیمت تا سطح 59 هزار و 600 تومان نیز محتمل است. از سوی دیگر، مرز مقاومتی کلیدی برای دلار هرات در حدود 60 هزار و 750 تومان قرار دارد. در صورتی که این مقاومت شکسته شود و قیمت از آن عبور کند، دلار می‌تواند به سمت مرزهای بالاتر حرکت کند.

به گزارش اقتصادنیوز، تکنیکالیست ها معتقدند دلار تهران حمایت 60 هزار و 400 تومان را به عنوان مرز کلیدی پیش روی خود دارد و در صورت شکست این سطح حمایتی، احتمال کاهش قیمت به 59 هزار و 800 تومان بسیار زیاد است. از سوی دیگر، مقاومت مهم در سطح 60 هزار و 800 تومان قرار دارد و در صورت عبور از این مرز، می‌توان انتظار داشت که دلار تهران به سمت سطوح بالاتر حرکت کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
آرامش در بازار ارز؛ سیگنال کاهشی به دلار رسید / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 مهر 1403 2