شنبه 8 اردیبهشت 1403

آزمون استخدامی هیچگاه جایگزین دوره‌های چهارساله دانشگاه فرهنگیان نمی‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
آزمون استخدامی هیچگاه جایگزین دوره‌های چهارساله دانشگاه فرهنگیان نمی‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسئله تعلیم و تربیت از دغدغه‌های اصلی جامعه فرهیخته است و در اس آن هم چالش کمبود معلم وجود دارد. به منظور بررسی این مسئله گفت‌وگویی داشتیم با محمد قائدی معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان. قائدی در ابتدا گفت: امروزه چالش نظام آموزشی کشور فقط کمبود آماری معلم نیست، بلکه کمبود معلم متعهد و کار آمد است که آموزش و پرورش را از حد...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسئله تعلیم و تربیت از دغدغه‌های اصلی جامعه فرهیخته است و در اس آن هم چالش کمبود معلم وجود دارد. به منظور بررسی این مسئله گفت‌وگویی داشتیم با محمد قائدی معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان.

قائدی در ابتدا گفت: امروزه چالش نظام آموزشی کشور فقط کمبود آماری معلم نیست، بلکه کمبود معلم متعهد و کار آمد است که آموزش و پرورش را از حد مطلوب و غایت آن یعنی حیات طیبه دور می‌کند.

وی افزود: مدت هاست که صحبت جذب معلم از مسیر مختلف به گوش می‌رسد؛ جذب از طریق آزمون استخدامی، طرح امین، سرباز معلم و... که غالب پذیرفته شدگان آن بدون آموزش مهارت‌های تخصصی ویژه معلمی و به طور مستقیم پس از گذر از یک فرایند ساده پا به عرصه معلمی می‌گذارند و این همانند آن است که یک فرد عادی را با یک دوره کوتاه مدت هلال احمر به اتاق عمل فرستاده و از او خواسته شود که بیماری را جراحی کند، از آنجا که دستگاه آموزش و پرورش مسیر پیشرفت کشور را رقم می‌زند نگاه به مسئله امر تعلیم و تربیت نباید همانند این مصداق باشد.

وی در ادامه گفت: جذب با آمار بالا که در دهه‌های 60 و 70 هم صورت گرفته بود، به گفته کارشناسان حاضر دوره کاهش کیفیت معلمان را رقم زده است. علی رغم تاسیس مرکز تخصصی تربیت معلم یعنی دانشگاه فرهنگیان که از آن مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت یاد می‌شود میزان جذب دانشجومعلم این دانشگاه درصد غیرقابل قبولی از پذیرش هر ساله را شامل می‌شود. توجه به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان با نگاه بلند مدت بهترین اقدام برای افزایش معلم متعهد و کارآمد است.

وی گفت: ممکن است عده‌ای در پاسخ بیان کنند معلمان آزمون استخدامی هم در دانشگاه فرهنگیان حضور می‌یابند! اما توجه به مشاهدات نشان می‌دهد دوره‌های آخر هفته و همزمان با اولین سال تدریس نومعلمان آزمون استخدامی هیچگاه جایگزین دوره‌های چهارساله دانشگاه فرهنگیان نمیشود. در نتیجه افراد سیاستگذار در مسئله جذب معلم بهتر است با داشتن نگاه بلند مدت چالش کمبود معلم را با جذب‌هایی هدفمند و از مسیر دانشگاه فرهنگیان دنبال کنند.

قائدی گفت: طبق برخی شنیده‌ها جذب معلم بالغ بر صد هزار نفر خواهد بود، پیش بینی می‌شد این جذب نه به صورت یکباره و بلکه به صورت چند ساله صورت گیرد و خلأ فعلی معلم نیز با مشوق‌هایی مانند افزایش میزان حق الزحمه و پرداخت ماهانه آن و یا امتیازات دیگر برای استفاده از معلمان کارآمد فعلی، صورت پذیرد و یا از ظرفیت دانشجومعلمان سال‌های آخر استفاده شود.