دوشنبه 2 مهر 1403

آسیبهای تنوع 24گانه مدارس در کشور

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آسیبهای تنوع 24گانه مدارس در کشور

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تاکید کرد که با کاهش تنوع مدارس، دانش آموزان با استعدادها و توانایی‌های گوناگون در کنار هم آموزش ببینند.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحول است، حتی شایسته است این تحول از ابتدایی‌ترین موارد مانند نام و اسم آموزش‌وپرورش آغاز شود.

حسینی اظهار کرد: مدرسه باید کانون تربیت باشد، رویکرد این مکان یادگیری است و از شرایط تست گرایی و کنکور زدگی خارج شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به تنوع 24گانه در مدارس کشور گفت: این تنوع باید برچیده شود، باید یک مدرسه در جامعه باشد و در کلاس درس ترکیبی از دانش آموزان تیزهوش، با نیاز ویژه و یا سایر دانش آموزان کنار هم تحصیل کنند.

وی اظهار کرد: باید آموزش مناسب هر دانش آموز در کنار سایر دانش آموزان کلاس ارائه شود و معلم روش خاص یادگیری هر دانش‌آموز را برایش پیاده کند اما ازآنجاکه در این زمینه موفق نبوده‌ایم، شاهد تنوع مدرسه‌ها هستیم.

حسینی گفت: جامعه‌های رشد یافته در پی توده‌گرایی و فراگیر سازی در آموزش هستند اما ما هنوز به دنبال نخبه‌گرایی هستیم، آنچه در مدرسه برای ارزیابی دانش آموزان از یادگیری شاهد هستیم، سنجشی است که ارزیابی محسوب نمی‌شود و با این شیوه ارزیابی امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در دنیا، مناطق محروم، روستاها و مناطق کم برخوردار موردتوجه قرار دارد تا کیفیت آموزش ارتقا یابد، اما ما توجه خود را به مناطق برخوردار متمرکز کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی باید بیش از هر دوره تحصیلی موردتوجه باشد، گفت: در جامعه رشد یافته، آموزش دوره ابتدایی بسیار دارای اهمیت بوده و توجه بر آن متمرکز است حال‌آنکه ما به آموزش در سال‌های بزرگ‌سال فرزندان تمرکز داریم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: بیش ازآنچه آموزش در بزرگ‌سالی دارای اهمیت است، باید دوره ابتدایی را دریابیم.

حسینی با بیان اینکه نظام سنجش صلاحیت معلمان توسط وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است و این نظام گامی است تا رتبه‌بندی معلمان بر مبنای سنجش صلاحیت حرفه‌ای انجام شود، اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان باید بر اساس عملکرد و توانمندی باشد رتبه‌بندی بر مبنای مدرک تحصیلی و یا سنوات، درست نیست، این ارزیابی و سنجش قابل‌قبول نیست.

در ادامه این آیین از زحمات عباس سعیدی قدردانی و مهدی مودی به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی معرفی شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،، 180 هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در 2 هزار مدرسه زیر نظر 14 هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام