یک‌شنبه 22 مهر 1403

آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آغاز دوران کرونا موجب شد تا دانشگاه‌ها طی یک توفیق اجباری اقدام به ارتقاء زیرساخت‌ها برای تشکیل کلاس‌های آنلاین و آفلاین کنند. با گذشت زمان شاید تا حدودی مشکلات این نوع آموزش مرتفع شد، اما هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌ها شاهد مشکلات سامانه‌های آموزشی هستیم. از طرفی عدم وجود شرایط برای برگزاری کلاس‌های عملی در این مدت موجب شد تا کیفیت آموزشی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آغاز دوران کرونا موجب شد تا دانشگاه‌ها طی یک توفیق اجباری اقدام به ارتقاء زیرساخت‌ها برای تشکیل کلاس‌های آنلاین و آفلاین کنند. با گذشت زمان شاید تا حدودی مشکلات این نوع آموزش مرتفع شد، اما هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌ها شاهد مشکلات سامانه‌های آموزشی هستیم. از طرفی عدم وجود شرایط برای برگزاری کلاس‌های عملی در این مدت موجب شد تا کیفیت آموزشی از آنچه که پیش از این وجود داشت نیز کاهش یابد؛ بنابراین بازگشتن به آموزش حضوری با حفظ سلامتی، برای دانشجویان از هر امری واجب‌تر است.

انگلستان، ایالات متحده و کانادا اولین کشور‌هایی بودند که به استفاده اضطراری از واکسن کرونا تاکید کردند پس از آن با افزایش تولید انواع واکسن‌ها امید برای بازگشتن به زندگی عادی افزایش یافت. بنابراین با توجه به شرایط اپیدمی کرونا که روزانه در جهان جان بیش از 130 هزار نفر را می‌گیرد، واکسیناسیون که تا حدودی می‌تواند ایمنی جمعی ایجاد کند، در بخش آموزش عالی شاید تنها راه برگزاری کلاس‌های درسی به صورت حضوری و یا ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی باشد.

*س_دانشگاه های جهان پاییز خود را چگونه آغاز می‌کنند_س*

آغاز واکسیناسیون در جهان و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه‌ها موجب شد تا برخی از دانشگاه‌های دنیا به آموزش حضوری و مدل ترکیبی کلاس‌های آنلاین و حضوری باز گردند. بسیاری از دانشگاه‌های اروپا با انجام واکسیناسیون دانشجویان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آموزش حضوری بازگشته‌اند؛ از جمله این دانشگاه‌ها می‌توانیم به بزرگ‌ترین دانشگاه اسکاندیناوی یعنی دانشگاه استکهلم سوئد اشاره کنیم که با بیش از 27 هزار دانشجو اعلام کرده است که برای ترم جدید آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام مقاطع تحصیلی را خواهد داشت.

واکسیناسیون در ایتالیا نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند به طوری که به 70 درصد مردم این کشور واکسن تزریق شده است. بر این اساس دانشگاه‌های رم همچون دانشگاه ساپینزا نیز اعلام کرده‌اند که در تمام مقاطع تحصیلی به اموزش حضوری بازگردانده می‌شوند.

وضعیت برگزاری کلاس‌ها در برخی از دانشگاه‌های آسیا که 50 درصد از مردم خود را واکسینه کرده‌اند نیز به صورت حضوری و ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی بازگشته است از جمله این کشورها می توانیم به سنگاپور، امارات که بیش از 70 درصد مردم خود را واکسینه کرده‌اند؛ اشاره کنیم. در این میان دانشگاه‌های نیز وجود دارد که با رعایت پروتکل های بهداشتی به آموزش حضوری می‌پردازد؛ به عنوان مثال دانشگاه توکیو که به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه ژاپن شناخته می‌شود با بیش از 30 هزار دانشجو اعلام کرده است که کلاس‌های آموزشی خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به صورت ترکیبی برگزار می‌کند. این در حالی است 80 درصد دانشگاه‌های ژاپن به آموزش ترکیبی روی اورده اند.

آمریکا نیز 52 درصد از مردم خود را واکسینه کرده است بر این اساس بسیاری از موسسات آموزشی آمریکا اعلام کرده‌اند که شرط بازگشایی دانشگاه‌ها، واکسیناسیون دانشجویان است بر همین اساس بسیاری از دانشگاه‌ها به واکسیناسیون دانشجویان پرداخته‌اند و از ترم جدید آموزش ترکیبی و یا حضوری را آغاز می‌کنند. دانشگاه آریزونا یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا است که با بیش از 44 هزار دانشجو اعلام کرده است که از پاییز 2021 آموزش حضوری خود را آغاز می‌کند.

*س_ دانشگاه‌های ایرانی هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌اند_س*

درحالی که بسیاری از کشور‌های جهان از جمله مالت، انگلیس، امارات، ایسلند، اروگوئه، شیلی، بلژیک، دانمارک و به تبع آن دانشگاه‌ها، روند واکسیناسیون دانشجویان رو به اتمام است و با اعلام این خبر که «خطر جدی وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانشگاه‌ها باز گردند»، آموزش حضوری را از سر گرفته‌اند، اما دانشگاه‌های ایرانی هنوز اندرخم یک کوچه باقی مانده اند. وزارت بهداشت پس از انجام آزمایشات بالینی اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی بر اساس شغل و سن از تابستان 1400 آغاز خواهد شد. با آغاز واکسیناسیون وزارت علوم طی نامه‌های گوناگون از وزارت بهداشت درخواست کرد تا واکسیناسیون دانشجویان و اعضای هیئت علمی وزارت علوم را در دستور کار قرار دهد.

سرانجام پس از برگزاری جلسات متعدد میان وزارت بهداشت و وزارت علوم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم یکم مرداد ماه 1400 خبر از واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، کارکنان و کارشناسان دانشگاه‌ها از مردادماه و واکسیناسیون دانشجویان از شهریور ماه بر اساس سال ورود به دانشگاه و مقطع تحصیلی داد.

البته در این میان دانشگاه‌هایی نیز بودند که اعلام کردند مجوز لازم برای تزریق واکسن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دریافت کرده‌اند و به واکسیناسیون پرداختند، که در نهایت طی نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه واکسیناسیون باید بر اساس جدول اولویت‌بندی واکسیناسیون دانشجویان از شهریور ماه آغاز شود؛ واکسیناسیون را متوقف کردند.

بیشتر بخوانید: «انتقاد دانشجویان از عدم مدیریت در اولویت‌بندی برخی دانشگاه‌ها در تزریق واکسن / واکسن کی به دانشجو می‌رسد؟»

واکسیناسیون دانشجویان در پیک پنجم ویروس منحوس کرونا که در کشور ایران روزانه جان بیش از 600 نفر را می‌گیرد، شاید تنها و مطمئن‌ترین راه برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز به آموزش حضوری و یا ترکیبی باشد.

با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر واکسیناسیون دانشجویان از شهریور ماه و اتمام واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها که با هدف بازگشتن دانشجویان به دانشگاه‌ها انجام شد؛ اما هنوز هیچ ابلاغیه‌ای رسمی مبنی بر آغاز واکسیناسیون از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ارسال نشد. این در حالی است که ستاد از سرگیری آموزش حضوری مستقر در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی معاونت آموزشی وزارت عتف، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که اطلاعات لازم از تمام زیر نظام‌های آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و موسسات را به وزارت بهداشت ارسال کرده است!

با روند پیش رو، گویا قرار نیست وعده آغاز آموزش حضوری و ترکیبی از مهرماه 1400، که پیش از این مسئولین به دانشجو‌ها داده بودند رنگ واقعیت به خود بگیرد.

آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند! 2
آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند! 3
آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند! 4
آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند! 5
آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان در جهان؛ دانشگاه‌های ایران هنوز اندر خم یک کوچه‌اند! 6