جمعه 10 فروردین 1403

آمار تعجب‌برانگیز از قبولی پردرآمدها در کنکور

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
آمار تعجب‌برانگیز از قبولی پردرآمدها در کنکور

90 درصد از دهک‌های درآمدی بالا دارای رتبه‌های برتر کنکور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در نشست خبری پس از جلسه 165 ستاد راهبری نقشه علمی گفت: در جلسه امروز مصوبه افزایش ظرفیت دستیار تخصصی پزشکی بررسی شد، گزارشی در این مورد به ما رسیده بود که این مصوبه قابل اجرا نیست، امروز از مسوولان خواستیم در ارتباط با روال اجرای مصوبه توضیحاتی را ارائه دهند که براساس توضیحاتشان نگرانی‌های جدی که داشتیم برطرف شد.

وی افزود: معاون وزیر بهداشت اعلام کرد در حال حاضر در اواسط اجرای این مصوبه هستیم که در رشته‌های پرمتقاضی سریع‌تر اجرا می‌شود.

کبگانیان گفت: مسأله بعدی که در این جلسه بررسی شد در ارتباط با سند امنیت غذایی کشور بین ستاد راهبری نقشه علمی کشور و وزارت کشاورزی بود، این سند به اصلاحاتی نیاز داشت، این مسأله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده که قرار شد در دستور جلسه بعدی ستاد قرار بگیرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: همچنین دستور جلسه‌ای درباره شاخص اشتغال‌پذیری دانش آموختگان دانشگاه‌ها داشتیم، مجامع بین المللی دنیا این مسأله را در دانشگاه‌های کشورهای مختلف بررسی و رتبه بندی می‌کنند، خوشبختانه فعلا دانشگاه‌های ما شرایط بدی نداشتند به طوریکه 3 دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف در میان دانشگاه‌های رتبه دار دنیا بودند و مطئنیم دانشگاه‌های دیگر ما نیز به زودی دارای رتبه می‌شوند، البته بخشی از صنایع ما نیز کوتاهی می‌کنند و استقبال خوبی از فارغ التحصیلان ندارند.

وی درباره بررسی رتبه های برتر کنکور نیز گفت: با بررسی رتبه های برتر کنکور متوجه شدیم 7 نفر از دهک پایین درآمدی و 58 نفر از سه دهک بالای درآمدی هستند، براساس گزارش دانشگاه صنعتی شریف 90 درصد از دهک های بالا دارای رتبه های برتر کنکور می‌شوند.

کبگانیان افزود: در جلسات برخی از مسوولان به شدت از روش فعلی دفاع می‌کردند که البته اطلاعی از این موضوع نداشتند، در سال 98 در رشته داروسازی چهارده درصد از هفت دهک پایین و 86 درصد از سه دهک بالا بودند، در رشته روانشناسی 15 درصد از هفت دهک پایین بودند، امسال نیز از میان 40 نفر رتبه برتر فقط یک نفر از مدارس دولتی بوده است، حالا عزیزانی که ما را متهم به بی عدالتی کردند از وضع موجود دفاع می کنند؟

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: بحث خروج نخبگان نیز با حضور وزیر علوم و رئیس بنیاد ملی نخبگان بررسی شد تا گزارشی از این موضوع تهیه شود.

* رتبه اول ایران در حوزه زیست فناوری

وی گفت: همچنین بحث زیست فناوری نیز با حضور دبیر ستاد زیست فناوری بررسی شد، در حوزه زیست فناوری 10 فناوری نوظهور ارائه شد، در علوم زیستی ما رتبه اول را داشتیم و در فناوری های زیستی نیز در منطقه رتبه اول را داریم.

کبگانیان از تفاهم نامه ستاد زیست فناوری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کشور خبر داد و گفت: 2.9 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در این زمینه صورت گرفته است، در جلسه امروز قرار شد سند ملی زیست فناوری برای تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی آماده شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: همچنین در حوزه سمپاد نیز رئیس این سازمان مسائلی را مطرح کرد و چالش های این حوزه بررسی شد.