چهارشنبه 11 مهر 1403

آمار پایین آلودگی به اعتیاد در ایران با جانفشانی 4000 شهید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آمار پایین آلودگی به اعتیاد در ایران با جانفشانی 4000 شهید

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان آلودگی به اعتیاد در کشورمان، نسبت به دیگر کشورها کمتر است و این موضوع مرهون جانفشانی بیش 4 هزار شهید است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دومین همایش ملی مجمع خیرین یاریگران زندگی در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر و با حضور جمعی از خیرین برجسته، مسئولان دولتی، و مدیران ارشد مرتبط با حوزه مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

در این همایش، موضوعات مختلفی در خصوص نقش خیرین در مبارزه با اعتیاد و اشتغال رهایی‌یافتگان از اعتیاد مورد بحث قرار گرفت.

مجمع خیرین یاریگران زندگی در هر استان باید در بالاترین سطح کار کند

محمد جمالو؛ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که ما با یک آلودگی جهانی در عرصه اعتیاد روبه رو هستیم، گفت: این موضوع منحصر به جایی نیست و تمامی کشورها درگیر آن هستند؛ اپیدمی اعتیاد سال‌هاست که در جهان در اوج قرار گرفته است و کشور ما نیز به دلیل هم‌مرز بودن با یکی از کشورهای اصلی تولید کننده موادمخدر دنیا، در معرض آسیب قرار دارد و سالانه متحمل خسارت‌های مالی و جانی بسیاری می‌شود.

همایش ملی مجمع خیرین یاریگران زندگی برگزار می‌شود

وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان ملل 300 میلیون نفر در دنیا مصرف‌کننده مواد مخدر هستند و سالانه 170 هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر مصرف این مواد از دست می‌دهند. یعنی یک سوم مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر فقط در آمریکا اتفاق می‌افتد. همچنین تغییر مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی در افغانستان در سال‌های اخیر محسوس بوده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: اقدامات مختلفی در حوزه‌های مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی در کشورمان برای مبارزه با موادمخدر حال انجام است، البته همچنان با نقطه آرمانی فاصله داریم. بسیاری از استان‌ها نیز خیلی خوب عمل کردند اما قدرت یک زنجیره گاهی تحت تاثیر یک حلقه ضعیف از آن زنجیره قرار می‌گیرد.

جمالو تصریح کرد: با اقداماتی که انجام شده، میزان آلودگی به اعتیاد در کشورمان، نسبت به دیگر کشورها کمتر است و این موضوع مرهون جانفشانی بیش 4 هزار شهید بزرگوار، حضور خیرین و یاری مردم است، البته بازهم بیش از این می‌توان کار کرد و وظیفه ماست که هرکس با بالاترین سطح کارایی، کار و فعالیت خود را انجام دهد.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که اپیدمی‌ها در جهان به سه دلیل شکل می‌گیرند، گفت: عامل آلودگی، محیط آلوده و میزبان آسیب پذیر سه دلیل اصلی شکل‌گیری اپیدمی هستند و در حال حاضر میزان آسیب‌های موجود در جامعه با چند دهه اخیر قابل قیاس نیست، اما با تدابیر اندیشیده شده، مقابله با آن‌ها به خوبی انجام شده است.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اهمیت ظرفیت خیرین گفت: چون ما با یک اپیدمی رو به رو هستیم برای یافتن فرصت‌های بیشتر در دل آسیب‌ها در سازمان‌های غیر چابک لازم است از ظرفیت خیرین نیز بهره بگیریم. باید تلاش کنیم مجمع خیرین یاریگران زندگی در هر استان در بالاترین سطح کار کند.

خیرین، پشتیبان اصلی در مبارزه با اعتیاد و ایجاد اشتغال پایدار

حسن حمزه‌زاده؛ مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی هم در سخنان خود ضمن اشاره به نقش بزرگ خیرین در راه‌اندازی مجمع خیرین مدرسه‌ساز و سپس مجمع خیرین سلامت در دهه‌های گذشته، اظهار کرد: اکنون خیرین بزرگی در مجمع خیرین یاریگران زندگی حضور دارند و به پربار شدن این حوزه نوین کمک کرده‌اند.

وی تأکید کرد: مخاطب اصلی این مجمع، مظلوم‌ترین افراد جامعه یعنی کسانی هستند که پس از بهبودی از اعتیاد، به پناه و حمایتی نیاز دارند تا با ایجاد اشتغال پایدار بتوانند به زندگی بازگردند.

حمزه‌زاده سپس خطاب به خیرین حاضر در همایش گفت: زندگی بزرگ‌ترین هدیه خداوند است و شما خیرین با کمک به ایجاد اشتغال پایدار، این هدیه را به افراد بازمی‌گردانید.

مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی همچنین با یادکرد از شهید آیت‌الله رئیسی که ایده تأسیس مجمع خیرین یاریگران زندگی را به سردار مؤمنی؛ رییس سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزیر کشور کنونی ارائه داده بود، افزود: در ابتدا قرار بر این بود که مجمع در سال نخست تنها پنج شعبه استانی را راه‌اندازی کند؛ اما با تلاش‌های انجام شده، این تعداد به 15 شعبه افزایش یافت. اکنون، در کمتر از دو سال، تعداد شعبه‌ها به 31 استان کشور رسیده است.

وی افزود که در این مدت بیش از 3000 خیر با آورده مالی بالغ بر 550 میلیارد تومان به این مجمع پیوسته‌اند.

اهمیت اشتغال معتادان رهایی‌یافته از نظر خیرین

در بخش دیگری از این همایش، هشترودی؛ یکی از خیرین برجسته استان زنجان به اهمیت توجه به اشتغال افراد رهایی‌یافته از اعتیاد اشاره کرد. وی گفت: توجه به اشتغال رها یافتگان از اعتیاد، نماد فرهنگ بالای جامعه است و خیرین با تمرکز بر این موضوع، نقش مهمی در بازگرداندن این افراد به زندگی سالم و پربار ایفا می‌کنند.

پروژه‌های خیرین در کوتاه‌ترین زمان به ثمر می‌نشیند

فاطمه رضایی؛ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در سخنان خود گزارشی از پروژه اشتغال معتادان رهایی‌یافته در زنجان ارائه داد. وی گفت: این پروژه که قرار بود طی دو سال و در سه فاز انجام شود، با همکاری و مشارکت خیرین تنها در پنج ماه به پایان رسید، و این نشان از توان بالای مردم و مشارکت جدی آنان در امور خیر دارد.

با تمام توان در این راه می‌مانیم

در ادامه علیرضا نبی؛ نایب‌رییس هیئت مدیره این مجمع خیرین یاریگران زندگی گفت: این ما خیرین هستیم که در مسیر خدمت به دیگران انسان‌تر می‌شویم و نباید موضوع را یکسویه ببینیم. عمل نیکو لطفی الهی است که به ما رسیده و باید با تمام توان خود در این راه کوشا باشیم.

به آینده این مجمع بسیار امیدوارم

سخنران بعدی برنامه رمضانعلی سنگدوینی؛ رییس فراکسیون خیرین و امور خیریه مجلس شورای اسلامی بود که ضمن تقدیر از خیرینی که حاشیه امن را کنار نهاده‌اند و تمام زندگی خود را وقف نجات جامعه کرده‌اند، گفت: دو وزیر از دل این مجمع بیرون آمده و این نشان‌دهنده سطح توانمندی و تأثیر آن است. دکتر مؤمنی؛ وزیر کشور و دکتر کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش توانستند منشأ اثر در مجمع خیرین یاریگران زندگی باشند و من به آینده این مجمع بسیار امیدوارم.

وی با اشاره به ظرفیت و توان دولت حضور خیرین در چنین عرصه‌هایی را یکی از راه‌های اعتلای ایران اسلامی دانست.

اعتیاد، تروری خاموش اما فراگیر

حجت‌الاسلام میثم امرودی؛ مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی هم در سخنانی اعتیاد را تروری خاموش توصیف کرد که نه تنها به فرد، بلکه به جامعه نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

وی تأکید کرد: مجمع خیرین یاریگران زندگی در کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد نقش مهمی داشته و همه دستگاه‌های دولتی و مردمی باید با این مجمع همکاری کنند تا به نتایج بهتری در کاهش اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن دست یابیم.

با کمک خیرین مراکز نگهداری معتادان به کارگاه‌های مهارت و اشتغال شوند

سردار زارعی؛ معاون ارشد دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد گفت: باید مراکز نگهداری از معتادان تبدیل به کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی شوند که این کار با حمایت خیرین محقق می‌شود.

وی افزود: مراکز ترک اعتیاد باید تبدیل به کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی شوند، چرا که مردمی‌سازی و توانمندسازی اموری بسیار مهم است تا معتاد در جامعه مورد پذیرش قرار گیرد که این با کمک خیرین محقق می‌شود.

معاون ارشد دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در برخی موارد محدودیت‌هایی در حوزه مالی و بودجه دولتی وجود دارد، البته با این شرایط، کار به نتیجه می‌رسد؛ ولی به لحاظ زمانی، طولانی‌تر انجام‌پذیر است، از این رو حل به موقع این مسأله فقط به دست خیرین اتفاق می‌افتاد.

زارعی با اشاره به کمک‌های خیرین افزود: از مدت زمان راه‌اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی تاکنون، خیرین 600 میلیارد تومان در موضوعات مختلف کمک کرده‌اند و با توجه به تأکید استفاده از ظرفیت همه منابع در مبارزه با موادمخدر به‌ویژه خیرین، ما به ظرفیت مهم این عزیزان در امور مختلف نیاز داریم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم بر ما تکلیف شده افزایش مانایی و درمان معتادان به میزان 5 درصد است، اظهار کرد: در این زمینه توسط مجمع خیرین باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و اقدامات لازم به‌صورت متوازن در بقیه استان‌ها نیز انجام گیرد.

این مراسم ظهر روز سه‌شنبه دهم مهرماه پس از تقدیر از خیرین شاخص کشوری به پایان رسید.

آمار پایین آلودگی به اعتیاد در ایران با جانفشانی 4000 شهید 2