چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

آیا ایرلاین‌ها با دستورالعمل جدید حقوق مسافران، تاخیرات خود را کاهش می‌دهند؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آیا ایرلاین‌ها با دستورالعمل جدید حقوق مسافران، تاخیرات خود را کاهش می‌دهند؟

دستورالعمل حقوق مسافران هوایی به تازگی به روزرسانی شده اما هنوز در برخی از ایرلاین ها شاهد تاخیر پرواز هستیم که نارضایتی مسافران را به همراه دارد.

یکی از معضلات بخش هوایی کشور، تاخیرات پرواز ایرلاین ها است که می تواند برای بسیاری از مسافران دردسرساز باشد. دستورالعمل حقوق مسافران در بخش هوایی چند سالی تغییر نکرده بود که همین امر باعث سوء استفاده برخی از ایرلاین ها شده به طوری که میزان تاخیرات پرواز در برخی مواقع به بیش از 10 تا 12 ساعت هم می رسید.

اخیرا از دستورالعمل جدید حقوق مسافر توسط سازمان هواپیمایی کشور رونمایی شده که به گفته بسیاری از مسئولان بخش هوایی این دستور العمل به نفع مسافران خواهد بود.

پیش از این بسیاری از مسافران اعتراضاتی درباره تاخیر پرواز‌های ایرلاین‌ها داشتند و از اینکه شرکت های هواپیمایی تاخیرات را به موقع اعلام نکرده و یا در صورت لغو و کنسلی بلیت پرواز‌ها، مبالغ بلیت‌ها به مسافران استرداد نمی‌شد، گله‌مند بودند. از سوی دیگر برخورد نامناسب ایرلاین‌ها و یا گران فروشی در پیک سفر‌ها از جمله مشکلاتی بود که مسافران پرواز‌های داخلی همواره با آن مواجه می شدند.

در جدیدترین آمار از تاخیر‌ات ایرلاین‌ها که توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور منتشر شده نام 20 شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در آبان ماه سال 1401، مجموعا 13 هزار و 718 پرواز را انجام داده‌اند. از این میان 4560 پرواز تاخیر‌های بیشتر از 30 دقیقه داشته‌اند و میزان تاخیر پرواز‌های خروجی، 367 هزار و 198 دقیقه معادل 6120 ساعت و 255 روز بوده که 33 درصد پرواز‌ها را شامل می‌شود. تعداد پروازهای تاخیر دار آبان در مقایسه با مهرماه 1401، با 13 هزار و 640 پرواز خروجی و 3947 پرواز خروجی تاخیردار که 29 درصد پرواز‌ها را شامل می‌شد، چهار درصد افزایش یافته است.

در حالی که متوسط زمان تاخیر پرواز‌های تاخیردار در مهرماه 86 دقیقه بود، این رقم در آبان‌ماه به 81 دقیقه رسیده که نشان از کاهش میانگین تاخیرهاست و در عین حال تنها متوسط پرواز‌های تاخیردار شرکت کیش‌ایر، بیش‌تر از 100 دقیقه (112 دقیقه) بود.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی چابهارایر وآتاایر به‌ترتیب با 56 و 54 درصد و شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آساجت و پارس‌ایر به‌ترتیب با 10، 10 و 22 درصد در پرواز‌های برنامه‌ای مسافری، بیشترین و کمترین درصد تأخیرات را داشتند.

در عین حال درآبان ماه 1401 نسبت به ماه گذشته، شرکت‌های هواپیمایی تابان، سا‌ها و پویاایر به ترتیب با 15، 15 و 11 درصد افزایش و شرکت‌های هواپیمایی آسمان، معراج و کاسپین به ترتیب با 3، 3 و 2 درصد کاهش در پرواز‌های برنامه‌ای مسافری، بیشترین و کمترین تغییر درصد پرواز‌های تأخیردار را داشتند، به عبارت دیگر شرکت‌های هواپیمایی آسمان، معراج و کاسپین بهترین عملکرد را نسبت به ماه گذشته داشته‌اند.

دستورالعمل جدید به نفع مسافران هوایی است

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص دستور العمل جدید حقوق مسافر به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: گفته می شود دستورالعمل حقوق مسافر به نفع شرکت‌های هواپیمایی تغییر کرده اما به هیچ وجه این گونه نیست و تغییرات حتما به نفع مسافران است.

او گفت: اگر تدوین و تنظیم آن زمان‌بر شده به این دلیل بوده که باید مطابق با آیین نامه‌های بین المللی، آیین‌نامه‌های داخلی، حقوق مسافر، حقوق عامه، حقوق جزا و... تنظیم شود که پیچیدگی‌های زیادی دارد. به طور قطع به دنبال این هستیم بخش عمده‌ای از موضوعات مطرح شده در این دستورالعمل به نفع مردم تغییر کند چراکه مسافران باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و این برای سازمان هواپیمایی موضوع بسیار مهمی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات انجام‌شده به نفع مسافران گفت: در بحث پرداخت استرداد اصلاحاتی انجام شده همچنین در بحث تأخیرات و لغو پرواز‌ها ملاحظاتی در نظر گرفته شده و جریمه شرکت‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است. این اقدامات هم جنبه بازدارندگی دارد و هم این‌که اگر مردم در این موارد دچار زیانی شدند از این محل بخشی از ضرر آن‌ها جبران شود.

حسینی یکی از مسافران پرواز داخلی درباره اثر گذاری این دستور العمل جدید به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دستور العمل جدید حقوق مسافر نسبت به دستور العمل قبلی تغییر زیادی کرده و اخیرا پروازی که به مشهد داشته ام با تاخیر روبرو شد که ایرلاین طبق این دستورالعمل به سرعت اعلام تاخیری را از طریق پیامک به ما اطلاع داد و با توجه به لغو این پرواز به دلیل بدی آب وهوا مبلغ بلیت به صورت کامل استرداد شد.

البته این دستور العمل در برخی از ایرلاین ها هنوز اثر گذار نبوده به طوری که اخیرا هواپیمایی جمهوری اسلامی در مسیر پرواز آبادان به تهران با تاخیر 4ساعته روبرو بود که این موضوع برای برخی از مسافران باعث ایجاد دردسر شد که طبق دستورالعمل حقوق مسافران باید در این شرایط ایرلاین، اقدام به پرداخت خسارت کند‌.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص وضعیت ناوگان هوایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: بخش هوایی باید اقدام به ورود ناوگان جدید هوایی کند تا شاهد بهبود بخش هوایی کشور و بهبود وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما باشیم.

گفتنی است با توجه به آنکه نیاز هواپیمایی کشور در حال حاضر 550 فروند هواپیما است و تعداد هواپیما‌های فعال حدود 150 فروند است بنابراین با این میزان هواپیما در کشور تاخیر می‌تواند امری عادی باشد، اما با ورود ناوگان هوایی جدید به کشور که دولت، وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور آن را در دستور کار قرار داده‌اند، به طور قطع شاهد تقویت و توسعه ناوگان هوایی و در نتیجه بهبود عملکرد حوزه هوایی کشور خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی