جمعه 10 فروردین 1403

آیا می‌دانستید "اورانوس" حلقه دارد

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آیا می‌دانستید "اورانوس" حلقه دارد

آژانس فضایی اروپا یک تصویر از سیاره "اورانوس" منتشر کرد و حلقه‌های آن را نشان داد.

به گزارش ایسنا، در سال 1781 میلادی، "ویلیام هرشل"(William Herschel) سیاره "اورانوس" را کشف کرد.

فاصله اورانوس تا خورشید بیش از دو میلیون و هشتصد هزار کیلومتر است. در این فاصله، دمای ابرهای آن منفی 214 درجه سانتی‌گراد است.

این سیاره بسیار آهسته حرکت می‌کند و مسیری طولانی برای چرخش به دور خورشید دارد. بنابراین هر بار چرخش به دور خورشید 84 سال طول می‌کشد.

اورانوس سومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی است و 64 زمین در داخل این سیاره جای می‌گیرد. اورانوس بر خلاف اندازه خود، به سرعت می‌چرخد و یک روز در اورانوس تنها 17 ساعت و 14 دقیقه طول می‌کشد.

مدار چرخش این سیاره به دور خودش افقی است و به این معنی است که خورشید گاهی اوقات به طور مستقیم به قطب‌های سیاره می تابد. دو حرکت وضعی و مداری اورانوس با زاویه 98 درجه (عمود) نسبت به هم صورت می‌گیرد. هر قطب سیاره یک تابستان و یک زمستان دارد که 21 سال طول می‌کشد که این قطب‌ها را به گرم‌ترین و سردترین نقاط سیاره تبدیل کند.

گازهای اصلی در اتمسفر صخیم این سیاره، هیدروژن و هلیوم و مقدار کمی متان است.(متان نور آبی پراکنده می‌کند. به همین دلیل اورانوس به رنگ آبی به نظر می‌رسد.) البته نسبت به مشتری و زحل بسیار متفاوت است.

اورانوس عمدتا از "یخ" که مخلوطی از آب، متان و آمونیاک است، تشکیل شده است.

در مرکز این سیاره، ممکن است یک هسته سنگی کوچک وجود داشته باشد. این به این معنی است که این سیاره نسبت به جثه‌اش وزن بسیار کمی دارد.

اورانوس دارای 27 قمر شناخته شده است و هیچ کدام از این قمرها خیلی بزرگ نیستند. بزگترین قمرهای اورانوس ابرون و تیتانیا هستند که قطر هر دو حدود 1500 کیلومتر است.

حلقه‌های اورانوس در تاریخ 10 مارس 1977 توسط جیمز ال. الیوت، ادوارد دبلیو. دانهام، و داگلاس جی. مینک کشف شد. بیش از دویست سال پیش ویلیام هرشل اعلام کرد که این حلقه‌ها را دیده است ولی اخترشناسان امروزی در این گفته شک دارند زیرا این حلقه‌ها بسیار تاریک و کم‌نورند.

تا سال 2008 حلقه‌های اورانوسی شناخته شده 13 عدد هستند. در میان حلقه‌ها ممکن است نوارهای گرد و غبار یا قوس‌های ناتمامی وجود داشته باشند. حلقه‌های اورانوس بسیار تاریک‌اند و احتمالا از یخاب و مواد آلی تاریک و پرتو دیده تشکیل شده‌اند.

شکل حلقه‌ها بیضی‌گون است که احتمالا زیر تأثیر گرانش قمرهای همسایه به این شکل درآمده‌اند.

اغلب این حلقه‌ها بسیار باریک هستند و حداقل یک حلقه توسط شهاب‌سنگ‌ها که به یک قمر کوچک برخورد کرده، به وجود آمده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0037iA