شنبه 26 خرداد 1403

آیا یادگیری یک زبان جدید به سرعت امکان‌پذیر است؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
آیا یادگیری یک زبان جدید به سرعت امکان‌پذیر است؟

هدف این است که خود را عادت دهید تا حروف را تلفظ کنید، تلفظ صحیح را تولید کنید و کلمات را بیرون بیاورید. با افزایش اعتماد به نفس، خود را در صحبت کردن با خدمه یک رستوران فرانسوی اصیل (یا هر زبان دیگری که روی آن کار می‌کنید) یا با یک گویشور بومی قرار دهید.

فرارو - با توجه به افزایش برنامه‌های زبان، شاید یادگیری زبان جدید بیش از هر زمان دیگری محبوب شده باشد، اما آیا واقع‌گرایانه است که فکر کنیم می‌توانیم به سرعت آن را یاد بگیریم؟ در این مقاله چند روش خلاقانه برای یادگیری زبان آورده شده است.

آموزش زبان در عین انعطاف و سازگاری با زبان جدید، هیجان‌انگیز و ترسناک است. ما بیش از هر زمان دیگری به هم متصل هستیم و جذابیت صحبت کردن به روانی و راحتی به چند زبان غیرقابل انکار است. با این حال، با گسترش این مفهوم در اینترنت، اسطوره‌ای که می‌گوید می‌توان به سرعت به آن تسلط پیدا کرد نیز گسترش یافته است.

«ضروری است که یادگیری زبان را با نگاهی واقع‌گرایانه دنبال کنیم»

من افتخار داشتم که در آموزش پیش از دانشگاه خود به طور رسمی سه زبان یاد بگیرم و در حال حاضر مشغول یادگیری فرانسه در کنار مدرک دانشگاهی خود هستم. اگرچه جذابیت تسلط سریع ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد و من چیزی بیشتر از سفارش راحت و روان ناهار در یک رستوران در پاریس را آرزو نمی‌کنم، اما ضروری است که یادگیری زبان را با نگاهی واقع‌گرایانه دنبال کنیم.

عشق تسلط یک شبه

این روزها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پر است از افرادی که به تسلط خود بر زبان در زمان کوتاه می‌بالند. در حالی که قطعاً افراد چندزبانه‌ای وجود دارند که قادر به یادگیری زبان‌ها با سرعت بالا هستند، اما بهتر است که فرض کنیم بیشتر مردم در این دسته قرار نمی‌گیرند.

پس این اسطوره از کجا آمده است؟ پاسخ در اعتیاد ما به ارضای فوری است. جامعه با سرعت روزافزون در حال پیشرفت است، کارایی بالاتر از همه چیز دیگر ارزیابی می‌شود و مفهوم تسلط یک شبه بر میل ما به دستیابی به نتایج فوری تأکید دارد. علاوه بر این، استراتژی‌های بازاریابی که توسط برنامه‌های یادگیری زبان استفاده می‌شود، این امر را مورد استفاده قرار داده‌اند و از بی‌صبری و میل ما به موفقیت بهره می‌برند؛ و از نظر واقع‌گرایانه، غیرممکن است که زبان را فقط از طریق برنامه‌ها یاد بگیرید.

یادگیری زبان یک فرایند پیچیده است که زمان، تعهد و انسجام را می‌طلبد و ستایش تسلط یک شبه زیبایی یادگیری زبان را تضعیف می‌کند. این امر نه تنها بر یادگیرنده جدید فشار می‌آورد، بلکه اغلب باعث انتظارات غیرواقع‌گرایانه منجر به ناامیدی و سرخوردگی برای بسیاری از کسانی می‌شود که «در حد انتظار نیستند».

محدودیت برنامه‌های یادگیری زبان

مزایای برنامه‌های یادگیری زبان به عنوان مکملی برای آموزش رسمی نمی‌تواند انکار شود، اما غیرواقع‌گرایانه است که انتظار داشته باشیم زبان جدید را فقط از طریق استفاده از آن‌ها یاد بگیریم. اول، در حالی که این برنامه‌ها مبانی زبان را پوشش می‌دهند، دامنه محدودی را ارائه می‌دهند که با ماهیت چندوجهی استفاده از زبان در زندگی واقعی مثل ظرایف دقیق هنگام صحبت کردن از تلفظ و نشانه‌های اجتماعی و موارد دیگر، مطابقت ندارد.

«غیرواقع‌گرایانه است که انتظار داشته باشیم زبان جدید را فقط از طریق برنامه‌های یادگیری زبان یاد بگیریم»

دوم اینکه، تسلط بر زبان فراتر از صرفاً یادگیری واژگان و دستور زبان است. کلید غوطه‌ور شدن در یک زبان شرکت در ارتباطات واقعی است و معمولاً این برنامه‌ها در ارائه فرصت‌های معنادار برای تعامل و بازخورد در زمان واقعی شکست می‌خورند و آخر اینکه، زمینه نقش حیاتی در یادگیری زبان ایفا می‌کند، زیرا به یادگیرندگان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه کلمات و عبارات در شرایط مختلف استفاده می‌شوند. تمرینات داخل برنامه به صورت جداگانه ارائه می‌شوند، بدون اینکه زمینه یا پیشینه فرهنگی لازم برای تسهیل درک و حفظ را برای یادگیرنده فراهم کنند. به عنوان مثال، عبارت «its raining cats and dogs» (باران شدیدی می‌بارد) برای یادگیرندگان مبتدی زبان انگلیسی بلافاصله گیج‌کننده خواهد بود، مگر اینکه توضیح بیشتری داده شود.

نکات خلاقانه برای یادگیری زبان

همه نمی‌توانند به کلاس‌های زبان مناسب دسترسی داشته باشند، اما این به این معنی نیست که باید در دانش سطحی زبان که از طریق برنامه‌های یادگیری زبان به دست می‌آید، گیر بیفتید. انسجام کلید در آغوش کشیدن تسلط است. صرف نظر از رویکردی که انتخاب می‌کنید، مهم است که زبانی را که یاد می‌گیرید هر روز مرور کنید، حتی اگر فقط برای 15 دقیقه باشد.

بنابراین، اینجا چند روش خلاقانه برای کمک به درک پیچیدگی‌های زبان جدید آورده شده است:

1. مثل یک کودک رفتار کنید و کارتون تماشا کنید

یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها برای یادگیرندگان زبان تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به زبان مورد نظر است. وقتی شروع به یادگیری فرانسه کردم، تشویق شدم که سریال «Lupin» را تماشا کنم، اما بدون فایده بود. اگرچه صدای آن را به زبان فرانسوی تنظیم کرده بودم، اما درک من از سریال به شدت به زیرنویس انگلیسی متکی بود، که تجربه‌ای طاقت‌فرسا بود.

جایگزین آن تماشای انیمیشن‌های کودکانه است که می‌توان آن‌ها را در YouTube پیدا کرد. این انیمیشن‌ها معمولاً از عبارات و کلمات اساسی تشکیل شده‌اند که ممکن است کسی در سطح ابتدایی یاد بگیرد. علاوه بر این، انیمیشن‌ها معمولاً با تلفظ واضح‌تر و آهسته‌تری ارائه می‌شوند که به یادگیرندگان کمک می‌کند تا بدون ترجمه آن را درک کنند.

2. صدای خود را بلند کنید

اگر تماشای کارتون، روش مورد علاقه شما نیست، نگران نباشید، زیرا جایگزینی وجود دارد که شامل گوش دادن به پادکست‌ها و آهنگ‌ها به زبان مورد نظر شماست. شما می‌توانید نه تنها عبارات عامیانه و ضرب‌المثل‌ها را یاد بگیرید، بلکه می‌توانید موضوعات مختلف را کشف کنید تا واژگان خود را گسترش دهید و ظرایف را در زمینه‌های مختلف درک کنید.

«قرار گرفتن در معرض ریتم و لحن گویشوران بومی، یادگیری شما را تسهیل می‌کند»

3. اجازه دهید کلمات جریان یابند

هنگام تمرین صحبت کردن، لحظاتی وجود دارد که ممکن است اشتباه کنید یا در صورت تلاش برای تمرین در مکان‌های عمومی یا با یک گویشور بومی احساس شرمندگی کنید، بنابراین با چیز‌های ساده شروع کنید. با حیوان خانگی خود یا با یک شی بی‌جان در خانه خود صحبت کنید. به آن‌ها درباره روز خود بگویید یا احساسات خود را توصیف کنید.

هدف این است که خود را عادت دهید تا حروف را تلفظ کنید، تلفظ صحیح را تولید کنید و کلمات را بیرون بیاورید. با افزایش اعتماد به نفس، خود را در صحبت کردن با خدمه یک رستوران فرانسوی اصیل (یا هر زبان دیگری که روی آن کار می‌کنید) یا با یک گویشور بومی قرار دهید.

4. دوست مکاتبه‌ای

یکی از روش‌های نادیده گرفته شده برای آزمایش مهارت‌های نوشتاری خود ایجاد دوستی از طریق پیام است. به طور ایده‌آل، کسی را پیدا کنید که نه تنها زبان مورد نظر شما را مسلط باشد، بلکه زبانی را که شما مسلط هستید را نیز یاد بگیرد.

از طریق ارسال پیام، می‌توانید نه تنها مهارت‌های نوشتاری خود را تمرین کنید، بلکه می‌توانید بازخورد‌های خود را نیز به یکدیگر ارائه دهید. علاوه بر این، یک دوست هم پیدا می‌کنید.

از دست ندهید

کیک پای سیب خیس، یک عصرانه معطر و دلچسب 

طرز تهیه کیک کاراملی، یک عصرانه خوشمزه و دل‌انگیز بهاری

آیا یادگیری یک زبان جدید به سرعت امکان‌پذیر است؟

اگر یک سالاد مهمان‌پسند می‌خواهید، این مطلب مخصوص شماست!