پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

ابعاد و حقیقت دفاع مقدس را باید برای جوانان تبیین کنیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ابعاد و حقیقت دفاع مقدس را باید برای جوانان تبیین کنیم

سردار حسین معروفی معاون هماهنگ کننده بسیج و رئیس ستاد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در نشست خبری در سازمان بسیج درباره برنامه‌های هفته دفاع مقدس، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی بعد از پیروی انقلاب اسلامی و شکست تفکر غرب، برای اولین بار دور یک میز نشستند و یک عملیات را علیه ملت ایران طراحی و در مقابل ملت ایران صف‌آرایی کردند.

وی با اشاره به ایستادگی ملت در برابر جنگ تمام عیار دشمن علیه ایران، افزود: ملت بزرگ ایران به مدت هشت سال دربرابر دشمن ایستادند. اما چه شد که این جنگ تمام عیار تبدیل به دفاع مقدس شد؟ اینجاست که باید با جهاد تبین ابعاد و حقیقت دفاع مقدس را برای نسل جوان تبین کنیم، این هنر امام (ره) بود که فرهنگ عاشورا را بر جنگ حاکم کرد و جنگ تبدیل به دفاع مقدس و محلی برای تربیت جوانان شد.

وی تاکید کرد: در دفاع مقدس همه مطیع امر امام خمینی (ره) بودند و همه جان خود را در طبق اخلاص قرار داده بودند. در دفاع مقدس هیچ کس دنبال مقام نبود و اگر آن فرهنگ در جامعه حاکم شود شایسته سالاری حاکم خواهد شد.

سردار معروفی با بیان اینکه نتیجه عملیات کربلای 5 زانو زدن شورای امنیت و صدور قطعنامه 598 بود، اظهار کرد: تنها قطعنامه‌ای که حق ایران در آن دیده شده است. امام خمینی (ره) در خصوص قطعنامه 598 روی بند معرفی متجاوز، بحث داشتند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس هم در شکل و هم در محتوا اهل بیتی و عاشورایی بود، گفت: ما در کربلای 5 نتیجه دفاع مقدس را رقم زدیم، در واقع مردم دفاع مقدس را به نتیجه رساندند.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین، رسالت محوری را از ویژگی‌های بسیجیان و رزمندگان در دفاع مقدس دانست و گفت: رزمندگان برای خود کار نمی‌کردند، بلکه برای رضای خداوند متعال به میدان آمده بودند. آنها از خود عبور کردند و امنیت را برای کشور به ارمغان آوردند که امروز این موضوع در عرصه‌های مختلف دریایی، هوایی، زمینی به خوبی قابل مشاهده است. این مجاهدت‌ها بود که نگذاشت دست نامحرم به ناموس ما برسد.

سردار معروفی تصریح کرد: آنها (دشمنان) شعار «زن، زندگی و آزادی» را دزدیدند، در صورتی که در دفاع مقدس دیدیم 188هزار شهید نگذاشتند به خاک و ناموس ما تعرضی شود.

وی در ادامه درباره برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: شعار «در راه قله هستیم» تعیین شده است. ما همدلی، همراهی و از خود گذشتگی را از مردم در دفاع مقدس آموختیم.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین گفت: راه اندازی 60 هزار ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در 60 هزار پایگاه بسیج از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس است. بازسازی عملیات‌های مختلف دفاع مقدس، پویش کتابخوانی و تولید و توزیع 10 هزار سیر نمایشگاهی، غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا، برگزاری اردو‌های راهیان نور و یادواره‌های شهدا از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

سردار معروفی، رژه نیرو‌های مسلح و عشایر در شهر‌های مختلف و دیدار با خانواده شهدا را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: در این هفته از کتاب‌های دفاع مقدس و شهدا رونمایی می‌شود و همایش پیاده روی خانوادگی را هم خواهیم داشت.

وی درباره برنامه‌های عمومی هفته دفاع مقدس که در همه دستگاه‌ها اجرا می‌شود، بیان کرد: دیدار و تکریم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس در کلیه سازمان‌های لشکری و کشوری، برگزاری مراسم شب شعر و شب خاطره در سراسر کشور با محوریت مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه دفاع مقدس در سراسر کشور و در همه سازمان‌ها لشکری و کشوری را نیز خواهیم داشت.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری و کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، بازدید از موز‌های دفاع مقدس و مقاومت و مراکز فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس، بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر و هرمزگان، تولید مستند‌های تلویزیونی، رادیویی، نماهنگ، کلیپ، پادکست و انتشار آن در فضای مجازی و رسانه ملی از دیگر برنامه هاژ هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

وی نقش رسانه را در گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و هفته دفاع مقدس را بسیار مهم دانست و گفت: شهدا قهرمانان جامعه ما هستند و من از همه درخواست دارم که به دور از نگاه‌های سیاسی هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم.