جمعه 14 اردیبهشت 1403

اتحادیه اروپا خلع سلاح برگشت ناپذیر کره شمالی را خواستار شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اتحادیه اروپا خلع سلاح برگشت ناپذیر کره شمالی را خواستار شد

اتحادیه اروپا از کره شمالی خواست با برداشتن گام‌های قابل راستی آزمایی، مسیر خلع سلاح اتمی کامل و برگشت ناپذیر را طی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیتر استانو سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد این اتحادیه از کره شمالی می‌خواهد برای خلع سلاح اتمی کامل، قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر گام‌های معتبر بردارد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه از کره شمالی خواسته است تا با توقف هرگونه شلیک موشک و پرواز پهپادهای نظامی، تنش آفرینی نظامی را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن و سئول در حال برنامه‌ریزی برای یک پاسخ «هماهنگ و مؤثر» در صورت استفاده کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای هستند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تیم‌های خود خواسته‌اند تا برای یک واکنش هماهنگ و موثر به طیف وسیعی از احتمالات از جمله استفاده کره شمالی از یک سلاح هسته‌ای برنامه ریزی کنند.

همچنین بایدن روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در مورد برگزاری رزمایش مشترک در حال گفت وگو با کره جنوبی است، گفته بود: نه.

این در حالی است که یون سوک یوئل رئیس جمهور کره جنوبی دوشنبه گفته بود که سئول و واشنگتن در حال گفت وگو برای برگزاری رزمایش مشترک با استفاده از تجهیزات هسته‌ای آمریکا هستند.

یون در مصاحبه‌ای با روزنامه چوسون ایلبو که دوشنبه منتشر شد، با اشاره به آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر خواستار «آمادگی برای جنگ» شد.

وی اظهار کرد: سلاح‌های هسته‌ای به آمریکا تعلق دارد اما برنامه‌ریزی، اشتراک اطلاعات، رزمایش و تمرینات نظامی باید بطور مشترک میان آمریکا و کره جنوبی انجام شود.

این در حالی است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خواستار توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و «افزایش تصاعدی» زرادخانه هسته‌ای این کشور شده است.

کره شمالی در اولین ساعات سال جدید میلادی موشک کوتاه برد بالستیک شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ به نقل از ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این موشک بامداد یکشنبه به وقت محلی به سمت دریای ژاپن شلیک شد. بلومبرگ نیز به نقل از گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد که احتمالا این موشک در دریا فرود آمده است.