چهارشنبه 13 تیر 1403

اثرات مثبت تغییر اقلیم در اروپا و آمریکای شمالی پدیدار می‌شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اثرات مثبت تغییر اقلیم در اروپا و آمریکای شمالی پدیدار می‌شود

معاون سابق امور آب وزارت نیرو گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، اثرات تغییر اقلیم در منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) بیشتر از سایر مناطق است و همچنین اثرات مثبت آن در اروپا و آمریکای شمالی پدیدار می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسب روز جهانی مقابله با تغییر اقلیم، سمینار تخصصی «ایران برابر تغییرات اقلیمی» پیش از ظهر امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست، رسول زرگرپور؛ معاون سابق امور آب وزارت نیرو اظهار کرد: از 5 تهدید اصلی حیات بشر، 4 تهدید متوجه محیط زیست و تغییر اقلیم است و سازگاری با تغییرات اقلیم باید یکی از اولویت‌های هر کشور باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات اثرات تغییر اقلیم در منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) بیشتر از سایر مناطق است و همچنین اثرات مثبت آن در اروپا و آمریکای شمالی پدیدار می‌شود.

معاون سابق وزارت نیرو گفت: تغییر اقلیم پدیده جهانی ناشی از وقایع اقیانوسی، فعالیت‌های خورشیدی، اتمسفری و گازهای گلخانه‌ای که در درازمدت و در مقیاس جهانی اتفاق می‌افتد. اثرات تغییر اقلیمی علاوه بر سیاست، اقتصاد، اجتماع و سلامت، امنیت کشورها را نیز شامل می‌شود.

زرگرپور با اشاره به تأثیرات تغییر اقلیم بر منابع آبی گفت: تغییر در زمان و مکان بارش‌ها، نوع بارش (برف یا باران)، تغییر جریان سطحی، تغییر در میزان تبخیر، تغییر در ذخیره آبخوان‌ها، کیفیت منابع آب، خشکسالی، ریزگرد و فرونشست از جمله تأثیرات تغییر اقلیم بر منابع آب کشور هستند. تغییر نوع بارش‌ها به شدت مهم است چرا که بیشتر سدهای کشور ما بر اساس بارش برف ساخته شده و بارش باران آن‌ها را بلا استفاده می‌کند.

وی با اشاره به خطر فرونشست در کشور گفت: واحد فرونشست در کشور ما سانتی‌متر اما در همه جای جهان به میلی‌متر است. در دشت‌های جنوب اصفهان و تهران نرخ فرونشست به 25 سانتی‌متر در سال رسیده و نباید فراموش کرد که دشتی که دچار فرونشست شده، قابل بازگشت نخواهد بود.

معاون سابق وزارت نیرو بیان کرد: درحالی که ایران یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، تنها 0.36 درصد از بارندگی جهانی در ایران اتفاق می‌افتد و همین میزان بارش نیز هرساله کمتر می‌شود. به دنبال همین کاهش منابع آبی از 450 منطقه کشور، 353 منطقه شرایط بحرانی و ممنوعه برای کشت دارند.

زرگرپور در رابطه با ادامه یافتن کاهش منابع آبی کشور هشدار داد و خاطرنشان کرد: تا سال 2040، از یک طرف سیل و باران‌های سیل آسا ناشی از تغییرات اقلیمی خطر بیشتری را متوجه ابنیه کشور می کنند و از طرفی خشکسالی‌های پی در پی و طولانی مدت سرانه ذخایر آبی کشور به ازای هر نفر را به میزان 1300 مترمکعب کاهش خواهد داد. همچنین افزایش دما به میزان یک درجه سانتی‌گراد و افزایش تبخیر، اتلاف منابع آبی کشور را به 13 میلیارد مترمکعب می‌رساند.

ایران جزو 9 کشور نخست آسیب‌پذیر از تغییر اقلیم است