دوشنبه 2 مهر 1403

اجرای نرخ 75 درصدی مالیات بر دخانیات درآمدی بیش از 40 هزار میلیارد تومان دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرای نرخ 75 درصدی مالیات بر دخانیات درآمدی بیش از 40 هزار میلیارد تومان دارد

تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: اجرای نرخ 75 درصدی مالیات بر دخانیات در سال 1401، درآمدی بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وبدا، بهزاد ولی‌زاده در نشست بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مشخص برای کاهش مصرف دخانیات از طریق سیاست‌های مالیاتی، افزود: افزایش مالیات بر دخانیات مهمترین راهکار برای کاهش مصرف دخانیات، کاهش بار بیماری‌ها، کاهش هزینه‌های مرتبط و افزایش درآمد دولت است.

وی ادامه داد: در آخرین رتبه‌بندی سازمان جهانی بهداشت، ایران جزو ضعیف‌ترین کشورهای جهان در اجرای راهکار کلیدی افزایش مالیات بر دخانیات است و نرخ مالیات دخانیات در کشور بر مبنای قیمت خرده فروشی این محصول حدود 15 درصد گزارش شده است.

جعفر جندقی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در این نشست ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش مصرف دخانیات به ویژه در بین نوجوانان و زنان، گفت: مداخله در قانون‌گذاری برای کاهش مصرف دخانیات امری ضروری است. عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات بر دخانیات باعث کاهش قدرت خرید این محصول در بین مردم به ویژه نوجوانان (به عنوان جامعه هدف) می‌شود.

وی گفت: برای رفع موانع افزایش مالیات دخانیات باید نسبت به تقویت زنجیره رسمی تولید تا مصرف نهایی این محصولات از جمله نظارت بر پروانه فروش و حسن اجرای ضوابط مندرج در آن، اجرای دقیق سیستم رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و قوانین پیشگیرانه از قاچاق این محصولات و افزایش جرایم تخلفات مربوطه اقدام شود که در این زمینه می‌توان بخشی از منابع درآمدی حاصله را به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص داد.

مجتبی احمدی مدیرکل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این نشست گفت: به منظور جلوگیری از عقب گرد چند ساله و از بین رفتن منابع مالی دولت که در دوران فعلی بسیار حائز اهمیت است، ضرورت دارد حمایت لازم از حوزه سلامت و سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش برای تصویب تبصره پیشنهادی کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس انجام شود.

در ادامه نشست، سایر اعضای جلسه، ضمن بیان نظرات خود در خصوص افزایش مالیات دخانیات، آمادگی خود را برای همکاری با دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در راستای کاهش مصرف دخانیات از طریق سیاست‌های مالیاتی اعلام و به تبادل نظر درباره وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مشخص برای کاهش مصرف دخانیات از طریق سیاست‌های مالیاتی پرداختند.

برچسب‌ها