یک‌شنبه 8 مهر 1403

اجرای کشاورزی حفاظتی راه حلی مناسب برای کاهش مصرف آب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اجرای کشاورزی حفاظتی راه حلی مناسب برای کاهش مصرف آب

احد وظیفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر مدل‌های هواشناسی در تابستان بدلیل شکل گرفتن ابر‌های همرفتی، بارش‌های سیل آسا شکل می‌گیرد که این امر منجر به سیلاب می‌شود و از طرفی دمای نرمال و بیش از نرمال در تابستان حاکم است.

او افزود: متوسط بارش‌های کشور در سال آبی جاری نرمال است، هرچند در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، یزد، خراسان جنوبی و بخش‌های جنوبی سیستان بارش‌ها بالاتر از نرمال و استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، تهران، قزوین، البرز و خراسان رضوی کمتر از نرمال است.

وظیفه ادامه داد: با توجه به بارش‌های کمتر از نرمال استان‌های تهران، بوشهر، خراسان رضوی و تا حدودی قزوین و سمنان در تامین آب دچار تنش هستیم که با استفاده از روش‌های مناسب آبیاری و زمان بندی مناسب باید کمترین هدررفت آب را داشته باشیم.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر کشاورزی حفاظتی افزود: بکارگیری روش‌های جدید کشاورزی حفاظتی و کاشت دانه یا بذر در زمین بدون شخم زدن و ماندن کاه و کلش در مزرعه در افزایش غنای خاک و کاهش مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

او گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی به کشاورزان و افراد توصیه می‌شود که مدیریت صحیح مصرف را اعمال کنند تا دوره گرم پیش رو را سپری کنیم؛ چراکه بدلیل تنگنای آب این اقدام باید صورت بگیرد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی